Bonaventura znów na wodzie

Ten stylowy żaglowiec o rzadko spotykanym osprzęcie va-marie, z charakterystycznym gaflem żebrowym, przypominającym obejmę żagla windsurfingowego, został zbudowany w 1948 r. w Stoczni Północnej jako drewniany kuter rybacki typu MIR-20 konstrukcji mgr inż. Wojciecha Orszuloka. Jego ówczesne nazwy to ARKA 16 - GDY 137, następnie WŁA-59. W roku 1967 kuter wycofano z pracy na morzu. Do roku 1972 stacjonował w porcie Władysławowo jako holownik. Jego przebudowę i częściowy demontaż kpt Krzysztof Bussold rozpoczął w Warszawie w 1973 roku, dokąd kuter przetransportowano barką. Następnie kuter został przewieziony na Przystań Akademickiego Klubu Morskiego AZS-ZSP w Twierdzy Wisłoujście, gdzie rozpoczęła się jego dalsza przebudowa na jacht żaglowy. W roku 1992 rozpoczął swój nowy żywot jako kecz Va Marie. W 2010 roku Bonaventurę zakupili Barbara i Krzysztof Zaniewscy z firmy Błękitny Piotruś. Prace remontowe trwały trzy lata i od sezonu 2013 żaglowiec wróci znów na morze. Obecnie cumuje w Marinie Gdańsk i warto znaleźć chwilę na obejrzenie jego pięknych stylowych kształtów.


Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki


Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki


Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki


Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki


Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki

Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki

Charakterystyczny gafel żebrowy to element osprzętu żaglowego va-marie - fot. Piotr Salecki

Bonawentura w Marinie Gdańsk - listopad 2012 - fot. Piotr Salecki

Piotr Salecki (listopad 2012)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź