- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Zalew Kaliningradzki
Niniejszy opis przeznaczone są przede wszystkim dla załóg jachtów śródlądowych lub zatokowych, które płyną na Zalew Kaliningradzki z Zalewu Wiślanego.
Zalew Kaliningradzki (Kaliningradskij Zaliv) to rosyjska część akwenu, po polskiej stronie znanego jako Zalew Wiślany. Od Morza Bałtyckiego oddziela go Mierzeja Bałtijska (Bałtijskaja Kosa) o długości ok 50 km. Przy Bałtijsku cieśnina łączy Zalew Kaliningradzki z Morzem Bałtyckim. Przedłużeniem owej cieśniny jest Kaliningradzki Kanał Morski - stale pogłębiany tor wodny. Jest on osłonięty od strony Zalewu Kaliningradzkiego wałem ziemnym i posiada dobre oznakowanie. Pływają nim pełnomorskie statki. Kanał Morski w wielu miejscach łączą jednak z wodami Zalewu Kaliningradzkiego przesmyki a w rejonie Zatoki Primorskiej dość szerokie przejście. Ruch na Kanale precyzują odrębne przepisy a odbywa się on zawsze tylko w jednym kierunku - w określonych godzinach od strony morza do Kaliningradu lub odwrotnie.
Na Zalewie Kaliningradzkim znajduje się jedna wyspa - Nasypnoj, zgodnie z nazwą usypana z urobku powstałego przy pogłębianiu Kanału Morskiego. Przy dobrej widoczności i wytężeniu wzroku możemy ją dostrzec niedługo po minięciu granicy.
Niebezpieczne dla żeglugi przeszkody podwodne występują pomiędzy Wyspą Nasypnoj a Mierzeją - są to pozostałości bazy wodnosamolotów - wystające ponad powierzchnię wody elementy przypominające skocznie do nart wodnych.
Drugi niebezpieczny odcinek znajduje się niedaleko za granicą polsko-rosyjską. To rejon usytuowany mniej więcej w połowie pomiędzy granicą a portem Krasnofłotsk. Na wysokości wsi Szczukino pomiędzy południowym (prawym płynąc od Fromborka) brzegiem a torem wodnym znajdują się nieoznakowane przeszkody podwodne i plycizny. Należy więc w tym rejonie halsować od toru wodnego do lewego brzegu (na Mierzei).
Rosyjskie przepisy nie wymagają od jachtów zalewowych obowiązku posiadania UKF. Warto to jednak zgłosić polskiej Straży Granicznej podczas odprawy, z prośbą o przekazanie stronie rosyjskiej.
Aby obrazowo porównać parametry tego akwenu, nie sposób nie uciec się do porównań z jego polskim "odpowiednikiem", czyli z Zalewem Wiślanym, co przedstawiam w poniższej tabelce.
|
Piotr Salecki
- 22163 odsłony