Czy ktokolwiek z przypływających dziś do Gdańska żeglarzy ma pojęcie, że jeszcze nie tak dawno temu, jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, jachtom nie wolno było wpływać na wody Motławy? Od tamtego czasu zmieniło się wiele, bardzo wiele!
Po Wodach Gdańska to szlaki wodne wokół Gdańska: Motława, Stara Motława, Kanał Kaszubski, wody portowe, Martwa Wisła, rozlewisko Wisły Śmiałej i Martwej. Szlaki kajakowe: Radunia, Opływ Motławy.
W Górkach Zachodnich (rywalizujących ze Szczecinem o miano Stolicy Polskiego Żeglarstwa) zlokalizowane jest skupisko ogromnych portów i przystani jachtowych.
Podczas ostatnich lat zaszły tu ogromne zmiany. Powstała nowa infrastruktura dla żeglarzy i wodniaków, przeprowadzono liczne prace hydrotechniczne. Opis najważniejszych zmian - nieco niżej.
Główną drogę wodną stanowią Martwa Wisła i Motława z Kanałem Kaszubskim i Kanałem Portowym. Na większości dróg wodnych panuje ożywiony ruch różnego typu statków, barek, pchaczy i jednostek białej floty. Należy zachować szczególną uwagę.
Układ dróg wodnych pozwala na zamknięcie wielu "pętli" przy wypłynięciu na wody Zatoki Gdańskiej w trzech miejscach - przez Kanał Portowy przy Westerplatte, w Górkach Zachodnich przez ujście Wisły Śmiałej, bądź w Świbnie przez Przekop Wisły.
Na szlaku Po Wodach Gdańska stykają się wodny śródlądowe i morskie. Dlatego, aby uniknąć możliwych omyłek, oznakowanie śródlądowe jest takie same jak morskie. To ważne, bo na wodach śródlądowych kolory boi mają inne znaczenie. Na morzu lewa strona - kolor czerwony (lub - pława z kulą - środek toru wodnego), prawa strona - kolor zielony. Na śródlądziu - lewa strona - kolor zielony, prawa strona kolor czerwony)! Tak więc pamiętajmy, że oznakowanie śródlądowe zostało dostosowane tu do morskiego.
Ważne wydarzenia dla żeglarzy i wodniaków na szlaku Po Wodach Gdańska w ostatnim dwudziestoleciu:
- Wybudowanie Mariny na Motławie (1997)
- Uregulowanie ujścia Wisły w Górkach Zachodnich
- Rozbudowa przystani Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach (2006)
- Powstanie przystani Stewa
- Usytuowanie pływającej stacji paliw Lotos na Motławie
- Wybudowanie mostu zwodzonego przy śluzie Przegalina (2012)
- Modernizacja i nowe usługi Mariny Gdańsk (2012)
- Regulacja Przesmyku Pleniewo nazywanego także Kanałem Płonia (2015)
- Powstanie przystani Błotnik (2012) i jej rozbudowa (2020)
- Budowa przystani żeglarskich i wodnych - projekt Ożywienie Dróg Wodnych w Gdańsku (2012)
- Oficjalne zezwolenie na cumowanie na Motławie poza Mariną Gdańsk - Nabrzeże Wartka - (2012)
- Remont nabrzeży Wyspy Spichrzów (2014, planowane zakończenie 2015)
- Uregulowanie Przekopu Wisły (planowane zakończenie 2015)
- Rozbudowa przystani Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach (planowane zakończenie 2015)
- Remont nabrzeży Motławy i udostępnienie miejsc do krótkotrwałego postoju (2016-2017)
- Remont nabrzeży Martwej Wisły i Motławy (2016-2020)
- Powstanie przystani Kaper (2015-2016)
- Wybudowanie kładki na Ołowiankę przez Motławę (2017)
- Budowa i uruchomienie mostu zwodzonego w Sobieszewie w miejscu pontonowego (2018)
- Uruchomienie przystani Cesarskiej i 77 Racing (2018/2019)
- Budowa kładki na Wyspę Spichrzów (2018-2020) - obecnie (IX 2019) w końcowym stadium budowy
- Budowa przystani kajakowych na Martwej Wiśle i Motławie (2019-2020)

Mapka w większej rozdzielczości - tutaj
Po Wodach Gdańska mapka archiwalna - tutaj
Zestawienie miejsc zaznaczonych na mapie:
- Wisłoujście - przystań Polskiego Klubu Morskiego (Twierdza Wisłoujście) - tutaj
1a. Nabrzeże przy Latarni
- Wisłoujście - Nabrzeże Barkowe - nabrzeże cumownicze (Twierdza Wisłoujście) - tutaj
Wisłoujście - przystań 77 Racing - tutaj
- Marina Gdańsk - Przystań Na Stępce (Kanał Na Stępce) - tutaj
Funkcjonuje też nazwa przystań
- Stare Miasto - Motława, Nowa i Stara Motława - nabrzeża z miejscami wydzielonymi dla wodniaków
4a. Przystań Cesarska
- Marina Gdańsk - Przystań Szafarnia (Nowa Motława) - tutaj
- Stare Miasto - Stara Motława - nabrzeża z miejscami wydzielonymi dla wodniaków
- Przystań kajakowo-wodniacka Żabi Kruk (Nowa Motława) - tutaj
- Przystań harcerska i przystań WOPR Martwa Wisła
- Przystanie kajakowe Drakkar i Gedania
- Przystań YK Północny (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań Tamka (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań GKM Zaruskiego (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań Stewa (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań Kaper (Kanał Rozwójki) - tutaj
Przystań Bliza (Kanał Rozwójki) - tutaj
Przystań Pałacu Młodzieży (Kanał Rozwójki) - tutaj
Przystań Gdańskiego Bractwa Żeglarzy (Kanał Rozwójki)
Nabrzeże cumownicze Yacht Finisching (Martwa Wisła) - tutaj
Jacht Marina Gdańsk w budowie
Nabrzeże Dźwigowe - nabrzeże cumownicze (Martwa Wisła) - tutaj - Narodowe Centrum Żeglarstwa AWFiS (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
- Przystań Hotelu Galion AZS (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
Przystań Akademickiego Klubu Morskiego (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
- Nabrzeże Ptasi Raj (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
- Baseny dawnej Stoczni Wisła (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań JK im. Conrada (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
Przystań Delphia Yachts (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
obecnie Marina Przełom
- Przystań JachtKlubu Stoczni Gdańskiej (Rozlewisko Wisły Śmiałej) - tutaj
- Przystań JKM Neptun (Przesmyk Płonia) - tutaj
- Port rybacki
- Przystań PTTK Wiślinka (Rozlewisko Wisły Martwej) - tutaj
- Nabrzeże Sobieszewo (Rozlewisko Wisły Martwej) - tutaj
- Przystań Tęcza (Martwa Wisła) - tutaj
- Przystań Brama Sobieszewska (Martwa Wisła) - tutaj
obecnie wyłącznie przystań armatorska
- Przystań Gdańskiego Klubu Morskiego Wiślinka (Martwa Wisła przy Hałdzie Fosfogipsów) - tutaj
Przystań Stoczni Galeon - tutaj
- Basen nieczynnej śluzy Przegalina - Śluzy Północnej (Martwa Wisła) - tutaj
- Nieużytkowany port Przegalina - dawna baza PBW i Flotylli Lodołamaczy (Przekop Wisły) - tutaj
- Przystań Błotnik - Basen Błotnik (odnoga Martwej Wisły) - tutaj
- Zatoczka przy dawnym stanowisku promu kolei wąskotorowej (Wisła) - tutaj
- Zatoczka przy dawnym stanowisku promu kolei wąskotorowej (Wisła) - tutaj
- Przystań rybacka Mikoszewo (Przekop Wisły) - tutaj
- Port Świbno (Przekop Wisły) - tutaj
- Przystań Rybacka przy dawnej Strażnicy WOP (Przekop Wisły) - tutaj
Wkrótce zostaną ujęte w powyższym spisie:
- Przystań kajakowa Szpicgat
- Przystań MRKS Gdańsk
Inwestycje konieczne - według portalu Pomorski Szlak Żeglarski
- Przebudowa mostu pontonowego w Sobieszewie na zwodzony - w trakcie, oddanie jesień 2018
- Budowa pomostów oczekiwania na otwarcie mostu w Sobieszewie, lub ustawienie pław cumowniczych
- w trakcie, łącznie z budową mostu zwodzonego, oddanie jesień 2019
- Przywrócenie funkcji mostów zwodzonych mostom w Gdańsku (Most Zielony, Most Krowi, Most Stągiewny)
- Obniżenie opłat za cumowanie w przystaniach programu Ożywienie Dróg Wodnych w Gdańsku
Inwestycje planowane przez Miasto Gdańsk lub/i Urząd Morski od 2012 roku, oraz przez prywatnych inwestorów
- Budowa kładki zwodzonej przez Motławę (na Wyspę Ołowiankę) - zrealizowana w 2017 roku
- Budowa kładki zwodzonej przez Motławę (na Wyspę Spichrzów) - w trakcie budowy, oddanie 2019/2020
- Rozbudowa Mariny Gdańsk
- Przywrócenie funkcji mostów zwodzonych mostom w Gdańsku (nie wiadomo ostatecznie, którym)
- Odbudowa przez prywatnego inwestora Mostu Żytniego (jako most obrotowy)
- Budowa przystani żeglarskiej w Sobieszewie
- Budowa portu jachtowego na Rudnikach, rozpoczęcie 2018
- Modernizacja dawnej przystani Policji Wodnej w Twierdzy Wisłoujście na przystań jachtową, rozpoczęcie 2018
- Budowa przystani i rozbudowa przystani w ramach projektu Pętla Żuławska i Zatoka Gdańska - rozpoczęcie prac 2018 - m.in rozbudowa przystani w Wiślince, Błędniku, budowa przystani jachtowej w Sobieszewie, rozbudowa portu jachtowego w Jastarni
Piotr Salecki (wrzesień 2013 - wrzesień 2014, aktualizacja 2018, aktualizacja 2019)

Aby obejrzeć mapkę w powiększeniu kliknij na mapkę lub tutaj
Warto przeczytać także
- Cumujemy na Motławie w Gdańsku część 1 - tutaj
- Ożywienie Dróg Wodnych w Gdańsku. Więcej informacji - tutaj
- Opis archiwalny, aktualny do 2013 roku - tutaj