- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Wiślinka - Polski Klub Morski
Przystań Techniczna Polskiego Klubu Morskiego w Wiślince usytuowana jest na Martwej Wiśle, u podnóża dawnej hałdy po odpadach poprodukcyjnych fosfogipsów. Hałda, nazywana z racji niegdyś szaro-białego koloru "Gdańskim Elbrusem", obecnie pokryta jest zielenią. Odkąd ustały transporty barek z odpadami poprodukcyjnymi, teren dawnego nabrzeża wyładowczego wydawał się naturalnym miejscem na rozwój przystani żeglarskiej. Teren w najbliższym sąsiedztwie - przylegający od wschodu zakupiła Stocznia Galeon i zbudowała tam olbrzymią, nowoczesną halę i wewnętrzny port. Firma kupiła również teren przystani przy nabrzeżu dla barek i na razie udostępniła go Polskiemu Klubowi Morskiemu na przystań. PKM dysponuje również przystanią przy Twierdzy Wisłoujście, jednak nie ma tam zbyt wiele miejsca. Rewitalizacja Twierdzy i rosnące zainteresowanie cumowaniem w tym miejscu sprawiło, że PKM od dawna poszukiwał miejsca na drugą przystań, która przejęłaby prace techniczno-remontowe na jachtach realizowane dotychczas w Wisłoujściu i byłaby receptą na ciasnotę przystani przy Twierdzy.
Taka przystań jest właśnie w Wiślince. Ponieważ PKM to miejsce tylko wynajmuje - i to nie wiadomo na jak długo - zrozumiałe jest, że nie ma żadnego sensu ani możliwości inwestowania w Wiślince. Są tu jednak solidne nabrzeża, dostosowane do cumowania pełnomorskich jachtów a nawet żaglowców, spore nabrzeże i plac umożliwiające zimowanie dużej liczby jachtów a także możliwości ich remontów i napraw.
Przystań składa się z długiego nabrzeża, zakończonego ścianką larsena, wzdłuż której wyłożone są (niezbyt gęsto) opony, jako odbijacze. W nabrzeżu, co jakiś czas wpuszczone są wnęki na drabinki bezpieczeństwa. Całe nabrzeże posiada możliwość dogodnego dojazdu samochodem (także ciężkim) wprost do jachtu. Szerokie place wyłożone płytami betonowymi przeznaczone są do zimowania jachtów. W zachodniej części przystani jest niższa, drewniana keja przeznaczona dla jachtów śródlądowych i mniejszych jachtów morskich.
Panorama od strony wschodniej - fot. P. Salecki (2011)
Nabrzeże wysokie ze ścianką larsena - fot. P. Salecki (2011)
Nabrzeże wysokie ze ścianką larsena i dalej niższa, drewniana keja - fot. P. Salecki (2011)
Drewniane pomosty - fot. P. Salecki (2011)
Charakterystyczny dźwig widoczny jest z daleka - fot. P. Salecki (2011)
Tereny przystani - fot. P. Salecki (2011)
Tereny przystani i hangary - fot. P. Salecki (2011)
Można tu spotkać jachty z ciekawą historią - Czarny Diament - fot. P. Salecki (2011)
Można tu spotkać jachty z ciekawą historią - Bonawentura - fot. P. Salecki (2011)
Piotr Salecki (maj-październik 2011)
- 8501 odsłon
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź