Z Zalewu na Zatokę w czerwcu 2012 - zmiany w Przekopie Wisły

Zgodnie z rozmowa która odbyliśmy jakis czas temu przesyłam moje komentarze odnośnie przeprawy Wisła Królewiecką i Wisłą na Zatokę Gdańską.

Rejs odbyliśmy miedzy 17 a 23 czerwca. Wypłynęliśmy z Suchacza wieczorem z celem przeprawy przez most w Sztutowie następnego dnia rano. Wisła Królewiecka, która przeprawiałem się pierwszy raz powaliła mnie na kolana. Bezpiecznie i dostatecznie głęboko. Druty wysoko!!! Obsługa mostu w Rybinie jak zwykle najlepsza na trasie – most otwarty praktycznie na żądanie.

Boje w Przekopie Wisly - fot. Tomasz Matusiak

Jak zwykle największe emocje wzbudza ujście Wisły. Mieliśmy szczęście i w trakcie płynięcia po rzece na wysokości Świbna spotkaliśmy łowiących rybaków. Udało nam się dowiedzieć, ze w ujściu trzeba płynąc środkiem rzeki  i kierować się na wystawione boje.

Rzeczywiście takowe spotkaliśmy i co ciekawsze postawił je RZGW Gdańsk a nie GUM. Widać je na załączonych zdjęciach – czerwona i zielona. Na jednym ze zdjęć widać dryfującą piłkę, która zmyliła mnie solidnie, bo z dużej odległości potraktowałem ją jako dodatkowa boje. Dopiero jak zaobserwowałem nienaturalny dryf zorientowałem się ze to cos innego niż boja).

Kurs z ujścia na bojki to ok. 015. Należy się go trzymać jeszcze ok. 500 za nimi az do stwierdzenia stałego wzrostu głębokości. Najniższa zaobserwowana głębokość na echosondzie wynosiła ok. 1.4m, ale my popłynęliśmy za bojami praktycznie od razu na północ.

W drodze powrotnej wchodziliśmy z dużym przybojem i północnym wiatrem. Zrobiłem wówczas tzw górkę – na bezpiecznej odległości na pozycji ok. 500m na 015 od bojek ustaliłem punkt zwrotu, aby wchodzić w ujście kursem 195. Było to o tyle dobre posuniecie ze głębokości nigdy nie zeszły poniżej 2m na echosondzie choć łódka solidnie chodziła na fali. Wygląda na to ze na dziś jest to bezpieczna droga na zatokę.