Pochylnia Buczyniec - opis archiwalny

Artykuł archiwalny, aktualny do remontu w latach 2012-2014.
Aktualny opis pochylni Buczyniec jest tutaj

Pochylnia Buczyniec
Jest pierwszą pochylnią od strony Pojezierza Iławskiego, lub ostatnią - jeśli płyniemy od strony Elbląga. Choć urządzenia i sposób działania tej pochylni jest podobny do pozostałych, są elementy, które ją wyróżniają. Przede wszystkim, jest tutaj zlokalizowane Muzeum Kanału Elbląskiego. Możemy zwiedzić "od środka" maszynownię pochylni i zobaczyć z bliska, jak działają poszczególne elementy. Jest tu również obelisk ku czci twórcy Kanału Elbląskiego i idei pochylni - inżynierowi Steenke.  Są stoiska z pamiątkami, bar.  Za pochylnią, w pobliżu, nad Kanałem Elbląskim (od strony północnej, czyli od Elbląga) zlokalizowane jest duże pole namiotowe (pobyt jest bezpłatny). Od północnej strony Kanału, za pochylnią jest zlokalizowana przystań Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Statki często cumują tu burtami do siebie, nawet po trzy naraz, mocno ograniczając swobodę żeglugi Kanałem w tym miejscu. Za przystanią statków jest długi odcinek umocnionego, betonowego nabrzeża, gdzie możemy zacumować. Rolę odbijacza spełnia gruba drewniana belka (kantówka) - aby odbijacze nie wyskoczyły należy zawiesić je nisko nad wodą. Cumy obkładamy do biegnącej wzdłuż nabrzeża stalowej rury.


Panorama torowiska Pochylni Buczyniec z widokiem na dolne stanowisko Pochylni - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Górne stanowisko Pochylni Buczyniec - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Wózek transportowy Pochylni Buczyniec - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Wejście na wózek (na torowisku akurat wózek po przeciwległej stronie) - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Panorama górnego stanowiska Pochylni Buczyniec - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Widok górnego stanowiska Pochylni Buczyniuec z tak zwanego "suchego grzbietu" Pochylni - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Obelisk upamiętniający inżyniera Steenke - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Nabrzeże Kanału przed górnym stanowiskiem Pochylni Buczyniec. Na pierwszym planie przystań statków Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej, dalej  umocnione nabrzeże cumownicze dla jachtów (często zajęte przez mniejsze statki wożące turystów) - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Umocnione nabrzeże cumownicze dla jachtów. Często jest też zajęte przez mniejsze statki wycieczkowe wożące turystów - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Umocnione nabrzeże cumownicze dla jachtów - widok w kierunku Pochylni Buczyniec - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Pochylnie
poprowadzone są w linii prostej, zgodnie z linią trasy kanału. Sama pochylnia składa się z dwu, równolegle - między dolnym a górnym stanowiskiem - prowadzonych torowisk. Na każdym torowisku porusza się jeden wózek. Każdy wózek ma ciężar własny 24 tony i nośność 50 ton. W przypadku jednoczesnego obciążenia obu wózków dopuszczalna nośność jednego wózka wynosi 38 ton. Tory zaczynają się na górnym stanowisku (pod wodą), jeszcze przed szczytem zapory (grobli), zamykającej dany odcinek Kanału (takie rozwiązanie umożliwia po zamknięciu grobli i wypompowaniu wody prowadzenie prac remontowych bez zamykania większych odcinków kanału). Po przejściu przez szczyt pochylni opadają, dochodzą do dolnego stanowiska i również tutaj schodzą pod wodę. W części nadwodnej podtorza stanowią fundamenty betonowe ciągłe, lub fundament wykonany z betonowych bloków.

Warto przeczytać także:

  • Więcej o pochylniach, ich mechanizmach i zasadach działania - tutaj
  • Jak pokonać jachtem pochylnie - tutaj

Piotr Salecki (marzec-wrzesień 2011, aktualizacja czerwiec 2015)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź