Stronę tę stworzyłem, aby zachęcić wodniaków do pływania po największym i najbardziej zróżnicowanym szlaku wodnym w Polsce - Pomorskim Szlaku Żeglarskim.
Do współredagowania strony zachęcam wszystkich, którzy chcieliby podzielić się swoimi doświadczeniami. Tym którzy już pomogli - dziękuję tutaj. Chętnie udzielę wszelkich porad. Do zobaczenia na wodzie! Ahoj!
Projekt kładki przez Motławę bulwersował środowisko żeglarskie. Żeglarze protestowali, Miasto Gdańsk prowadziło ofensywę medialną promującą ten projekt. Swoje argumenty przedstawiali zarówno zwolennicy jak i przeciwnicy tej budowy. Gdy Miasto Gdańsk zleciło opracowanie koncepcji przeprawy w tym miejscu, jego autorzy wskazali na... prom, jako najlepsze rozwiązanie komunikacyjne w tym miejscu. Przez jakiś czas informacje na temat dalszych losów projektu ucichły, ale nie zostały zaniechane. Miasto ogłosiło międzynarodowy konkurs na projekt kładki. Zgłosiło się ponad 120 firm i projektantów, ostatecznie do konkursu zgłosiło prace około 70 podmiotów. Konkurs został rozstrzygnięty 9 listopada.
Zwycięzcą została pracownia Ponting ze Słowenii, która wygrała międzynarodowy konkurs na koncepcję architektoniczno-techniczną przeprawy. W pobitym polu zostawiła prace 67 konkurentów. Drugie miejsce zajęła pracownia architektoniczna AiM Ireneusz Maksymiuk z Białegostoku. Trzecie miejsce - pracownia ASA Architekci i ARCHICOMP Ryszard Miklas z Rzeszowa.
Zwycięska praca - według komisji konkursowej - to projekt, który nie narzuca się swoją wielkością i formą, a jednocześnie nawiązuje charakterem do portowego miasta - jej konstrukcja i wygląd sterowni kładki nawiązuje do kabiny dźwigu portowego.
W ocenie komisji konkursowej zwycięska praca spójną i czystą formą wpisuje się w sylwetę miasta, ale jednocześnie posiada własny charakter. Kładka nie ingeruje w nabrzeża i zapewnia pełną pierwotną szerokość toru wodnego. Jej zaletą jest także oszczędne podnoszenie konstrukcji przy zastosowaniu siłowników hydraulicznych.
Głównym celem ogłoszenia konkursu na kładkę i jej przyszłej budowy jest połączenie Głównego Miasta z Ołowianką, zapewnienie łatwiejszego dostępu do instytucji kultury, umożliwienie mieszkańcom i turystom łączenia oferty kulturalnej powstającego Muzeum II Wojny Światowej, Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego. Dzięki niej powstać ma nowa trasa spacerowa, która zwiększy dostępność okolic ul. Szafarnia.
Koszt inwestycji został określony przez inwestora - miasto Gdańsk - na 13 milionów złotych - wraz z budynkiem do obsługi kładki i zagospodarowaniem terenu przyległego. Według założeń konkursowych kładka ma otwierać się i zamykać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, jej konstrukcja ma sprawiać wrażenie lekkości i tworzyć jak najmniejszą barierę wizualną w korytarzu widokowym rzeki Motławy. Swoim stylem i jakością ma odpowiadać randze miejsca.
A co sądzą na temat kładki i wyników konkursu Czytelnicy Pomorskiego Szlaku Żeglarskiego? Czekam na opinie. Piotr Salecki
by Gość portalu Pomorski Szlak Żeglarski - 2012-11-17 19:24
Żegnaj Motławo, żegnaj marino. Byle awaria o silnym wietrze nie wspomnę) zablokuje jakąkolwiek żeglugę. I znowu potwierdza się stara prawda że urzędasom od długotrwałego siedzenia w fotelach odciski robią się nie tam gdzie powinny ale [-------]. Pozdrowienia z Poznania. Pyrlandczyk
Odpowiedzi
BZDURA
Dodaj nową odpowiedź