Wisła: Przekop Wisły-Świbno-Przegalina-Gdańska Głowa-Tczew-Biała Góra - opis archiwalny

Opis archiwalny, aktualny do 2011 roku.

  • Aktualny opis Przekopu Wisły od 2015 roku jest tutaj
  • Przekop Wisły - opis archiwalny, aktualny do 2011 roku - właśnie czytasz tę stronę
  • Przekop Wisły - opis archiwalny, aktualny od 2011 do 2015 roku - tutaj
  • Artykuł i zdjęcia w naszym portalu o budowie nowych falochronów - tutaj

Piotr Salecki

Zatoką w stronę Przekopu
Z Górek Zachodnich do Przekopu mamy dystans 9 Mm. Wisła wpada do morza kierując się nieco na wschód, dlatego długo nie widzimy rzeki. Można jednak dużo wcześniej zauważyć różnicę w odcieniu zieleni - drzewach na prawym i lewym brzegu Wisły.


Charakterystyczne, biało-żółte pale to znak, że mniej więcej połowę drogi z Górek do Przekopu macie już za rufą.

Zbliżanie się do Przekopu odczujemy także poprzez większe zafalowanie - spowodowane znacznym w tym miejscu wypłyceniem. Nawet przy spokojnej pogodzie mogą nas nagle zaskoczyć spore falki.
O historii przekopu możecie przeczytać tutaj


Pława SWB, świecąca



Batymetria Przekopu Wisły - od 2005 roku.



Fotografia lotnicza Przekopu Wisły - stan na 2009 rok.

Pława SWB

Podejście rozpoczynamy od pławy SWB, która ustawiona jest teraz na wprost ujścia rzeki, na wysokości zachodniej główki wejściowej. Przez wiele lat pława usytuowana była coraz dalej na wschód od wejścia, przesłoniętego piaszczystymi łąchami. Sytuacja ta jest jednak stale zmienna, i to nie tylko na przestrzeni lat ale nawet miesięcy, co ilustrują mapki zamieszczone dalej na stronie. Po sztormie w 2005 roku łacha została rozmyta przez fale i na razie wchodzimy "na wprost".
Pozycja pławy SWB w 2008 roku: N 54 stopnie 22,705  E 18 stopni 56,998.
Na okres jesienno-zimowy pława jest zdejmowana.


Panorama Przekopu od strony Górek Zachodnich. Po uważnym wpatrzeniu się widać różnicę w kolorze zieleni na obu brzegach. Oczywiście podstawowym drogowskazem jest pława SWB, poza kadrem zdjęcia po lewej stronie. Na zdjęciu wkradł się "czeski błąd" gdyż brzeg rzeki oznaczamy patrząc z prądem, a na zdjęciu patrzymy na Wisłę "pod prąd" a więc brzegi rzeki opisano niewłaściwie (odwrotnie).


W chwilę później brzegi Wisły już rozróżniamy...


...aż wreszcie widać rzekę w całej okazałości.


Dziki Przekop
Od pławy SWB rozpoczynamy podejście, kierując się na wody wiślane. Trzymamy się raczej prawej strony. Zdecydowanie odradzamy wchodzenie w nocy oraz przy dużym zafalowaniu na Zatoce. Może się to zakończyć w najlepszym wypadku bardzo nieprzyjemnymi uderzeniami kila o dno.

Jedyne oznakowanie znajduje się na wschodniej główce - jest to czerwona kratowa wieżyczka, z daleka słabo widoczna, zwieńczona walcem w kolorze bladożółtym. Farba już dawno temu straciła swój blask. Oczywiście żadnego światła nie posiada. Główka wschodnia to rumowisko kamieni przechodzących w piaszczystą łachę ciągnącą się na zachód. Nie ma żadnego oznakowania.

Głębokości są stale zmienne! To znaczy, że po każdym większym sztormie sytuacja może się zmienić. Dalsze manewry są uzależnione od aktualnej sytuacji na wejściu. Dlatego przed rejsem warto rozeznać się w aktualnej sytuacji - na przykład wśród rybaków w porcie rybackim w Świbnie. 

Dobrym rozwiązaniem jest wejście za powracającym z połowu kutrem rybackim. Do tego jednak trzeba szczęśliwego trafu. Dlatego to nieuregulowane wejście dostarcza za każdym razem niezłych emocji. Jest to także jedyna droga na Zalew dla jachtów morskich, dla których mostek śluzy w Przegalinie jest za niski (według obietnic mostek ten ma być obrotowy).
W planach jest uregulowanie Przekopu i wydłużenie główek wejściowych.


Przekop - widok na Zatokę Gdańską. Jeśli mamy taką okazję bierzmy przykład ze stałych bywalców Przekopu którzy...


...którzy wchodzą blisko zachodniej główki (stan czerwiec 2009)


Wschodnia Główka na falochronie - nieświecąca


Na Wiśle ustawione są śródlądowe znaki brzegowe...


Można tu płynąć pod żaglami a nawet halsować pod prąd - jeśli wieje przynajmniej 2B


Choć żegluga przewozi coraz mniej towarów można na Wiśle spotkać duże zestawy pchane


Już na Wiśle
Na Wiśle mogą nas zaskoczyć duże fale, większe nawet niż na Zatoce Gdańskiej, szczególnie gdy kierunek wiatru jest przeciwny do prądu rzeki. 
Często są również sieci, rozstawione na prawie całej szerokości rzeki, tak, że wolny przesmyk o szerokości kilkunastu metrów jest tuż przy brzegu. Jeśli sieci są rozstawione (przeważnie na odcinku Przekop-prom Świbno-Mikoszewo), to najczęściej łodzie rybackie operują w pobliżu. Stałą, dobrą praktyką, zaobserwowaną w trakcie kilku moich rejsów w 2009 roku jest podpływanie rybaków do wchodzących na Wisłę jachtów i informowanie o miejscach rozstawienia sieci. Zmniejszamy obroty silnika i po rozmowie serdecznie pozdrawiamy.

Prąd rzeki jest dość silny, możemy płynąć na żaglach i swobodnie halsować, ale przy słabym wietrze przekonamy się iż prawie wcale nie zyskujemy "wysokości".


Dawny punkt GPK w Mikoszewie, obecnie baza rybacka.

Na lewym brzegu mijamy dawny punkt GPK (Graniczny Punkt Kontroli). Teraz na szczęście służby te "zwierają szeregi" a pozostałe po nich miejsce zajmują rybacy.



Wejście do Portu w Świbnie...


... i panorama części portu w Świbnie


Port rybacki w Świbnie
Po prawej stronie Port Rybacki w Świbnie - zaciszne, bardzo dobre miejsce na postój. Położony jest mniej więcej w połowie drogi od ujścia Wisły do Śluzy w Przegalinie. W zależności od pory dnia możemy nocować tu lub płynąć dalej, pod prąd. Mieści się tu placówka ratowników SAR-u i baza rybacka.

Port w Świbnie nie oferuje niczego żeglarzom, a klimat panuje tu jak w latach 50-tych. Ot, betonowe keje portowe, gdzie żeglarze mogą bez problemu zacumować, tym bardziej że łodzi rybackich coraz mniej. Nie ma wc, prysznica, przyłącza prądu. Nie można zatankować wody.
Jeśli chodzi o toaletę, to wc toi-toi powinniście znaleźć na górze, po wyjściu za bramę portu! Do Gdańska można stąd dojechać miejskim autobusem 112.

Przeprawa promowa Świbno-Mikoszewo i przystań rybacka w Mikoszewie
Prom kursuje od wczesnych godzin rannych do późnych wieczornych. Rozkładowo co godzinę lub co pół godziny, przy dużym ruchu samochodowy w praktyce non-stop. Prom napędzany jest małym statkiem z serii tzw. "ptaszków" (to od nazw nadawanych poszczególnym jednostkom). Prom połączony jest z brzegami Wisły stalową liną, która napręża się od brzegu, do którego zmierza prom. W związku z czym prom mijamy oczywiście za rufą.


Mikoszewo. Prom "Świbno" przy wschodnim brzegu Wisły. Po lewej stronie widoczne łodzie rybackie na przystani.


Panorama przystani rybackiej w Mikoszewie


Brzegi na prawie całej długości rzeki są umocnione kamieniami...


...ale można znaleźć miejsca nadające się do "lądowania". Na przykład po minięciu promu widzimy pale na prawym (zachodnim) brzegu. To miejsce dawnej przeprawy promowej kolei wąskotorowej...


...podobne miejsce, z brzegową wnęką znajduje się na lewym brzegu. Możemy podjąć tu próbę lądowania - nie ma kamieni. Przed palami staniemy na płyciźnie.



W górę rzeki
Za portem rybackim rzekę przecina prom, kursujący dość często i przewożący samochody i pieszych ze Świbna do Mikoszewa.

  • Strona internetowa przeprawy promowej - klikamy

Z Mikoszewa możemy stamtąd udać się na wycieczkę Żuławską Kolejką Wąskotorową. Do stacji Prawy Brzeg Wisły trzeba przejść pieszo kilkaset metrów.



W Przegalinie widzimy najpierw wejście do Portu PBW - Bazy Flotylli Lodołamaczy...

...następna odnoga prowadzi do Śluzy Przegalina. Możemy po sluzowaniu popłynąć do Górek Zachodnich i Gdańska trasą śródlądową - Martwą Wisłą.

O śluzie Przegalina wszystko w opisie szlaku z Gdańska Martwą Wisłą do Przegaliny tutaj

Piotr Salecki

Piotr Salecki (2009)

Odpowiedzi

:) dodany przez Gość portalu Pomorski Szlak Żeglarski
Publikacja zdjęć dodany przez salsa
Publikacja zdjęć dodany przez Gość portalu Pomorski Szlak Żeglarski

Sposób wyświetlania odpowiedzi

Wybierz preferowany sposób wyświetlania odpowiedzi i kliknij "Zachowaj ustawienia", by wprowadzić zmiany.

Dodaj nową odpowiedź