Podejście do Wisły Królewieckiej oznakowane!

Przez wiele lat sugerowaliśmy ustawienie toru podejściowego do Wisły Królewieckiej. Rzeka ta jest atrakcyjną krajobrazowo drogą wodną, prowadzącą od Szkarpawy w Rybinie przez Sztutowo do Kobylej Kępy nad Zalewem Wiślanym. Zwracaliśmy się również o przywrócenie Wiśle Królewieckiej statusu żeglownej drogi wodnej.

Ponieważ podejście do Wisły Królewieckiej od strony Zalewu jest mało widoczne wśród zieleni, dzienny nabieżnik (a najlepiej światło nawigacyjne) i dwie pławy torowe to absolutne minimum. Od wielu lat portal Pomorski Szlak Żeglarski zwracał się do odpowiednich służb nawigacyjnych o oznakowanie podejścia na Wisłę Królewiecką. Miejscowi żeglarze, zirytowani brakiem reakcji odpowiednich służb, samodzielnie wystawiali oznakowanie - w sezonie 2014-2016 była to pława z czarną kulą, ustawiona nieco na północ od wejścia na rzekę.

Podejście bez toru podejściowego
Od strony Zalewu wejście na Wisłę Królewiecką dość trudno jest zauważyć. Już z daleka należy się kierować na dwa maszty linii wysokiego napięcia, maszt telefonii komórkowej i budynek mieszkalny. Płynąc Zalewem wzdłuż brzegu, od strony stawy "Gdańsk" (uważając na przybrzeżne płycizny i mnóstwo sieci), mijamy najpierw zatoczkę, do złudzenia przypominającą ujście rzeki. Właściwe wejście znajdujemy za wysuniętym na Zalew cyplem. Płynąc dalej od brzegu szukajmy wejścia na trawersie linii pława KĄT-Pława K-2. Mam nadzieję, iż rewitalizacja szlaku i prace regulacyjne prowadzone na rzece spowodują wkrótce reakcję służb odpowiedzialnych za oznakowanie nawigacyjne i wystawienie choćby jednej pławy wskazującej podejście od strony Zalewu (to ostatnie zdanie napisałem 5 lat temu...).
Tak podejście do Wisły Królewieckiej opisywałem dotychczas. Od 2017 zaszły istotne zmiany, bowiem nastąpiło...

Oznakowanie podejścia do Wisły Królewieckiej przez Urząd Morski
W związku z tym, że w tym roku Wisła Królewiecka będzie ponownie żeglowną drogą wodną, Urząd Morski oznakował tor podejściowy na Wisłę Królewiecką od pławy K-2 do ujścia Wisły Królewieckiej, stawiając dwie pławy 1-WK i 2-WK. Do "pełni szczęścia" brakuje jeszcze ustawienia światła nawigacyjnego i nabieżnika Wisła Królewiecka. W miejscu dawnego światła Wisła Królewiecka pozostały jeszcze resztki konstrukcji tego znaku nawigacyjnego.
Instrukcja nawigacyjna: przy pławie K-2 wykonać zwrot na kurs 2700 i poruszać się torem wyznaczonym przez pławy 1-WK i 2-WK. Po minięciu pławy 2-WK sterować na środek ujścia rzeki. Głębokości w ujściu zmienne.

Pozycja pław:

  • K-2: 540 19,525`N, 190 16,732`E
  • 1-WK: 540 19,525`N, 190 16,153`E
  • 2-WK: 540 19,525`N, 190 15,600`E

Piotr Salecki (maj 2017)

Warto przeczytać i zobaczyć:

  • Oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego - tutaj


Podejście do Wisły Królewieckiej - infografika. Fot. Piotr Salecki (maj 2017)

Pława 2-WK na torze podejściowym do Wisły Królewieckiej - fot. Piotr Salecki (maj 2017)


Pława 2-WK, w oddali pława 1-WK i K-2 - fot. Piotr Salecki (maj 2017)


Resztki dawnego Światła Wisła Królewiecka. Nabieżnik przedni jeszcze cały - fot. Piotr Salecki (2001)


Resztki dawnego Światła Wisła Królewiecka i nabieżnika przedniego- fot. Piotr Salecki (2008)

Podziękowania dla firmy czarterującej hausbooty Good Time Czarter i JachtKlubu Elbląg
Ten artykuł i zdjęcia powstały dzięki dzięki Waszej pomocy. JachtKlub Elbląg udzielił nam gościny,
a firma Good Time Czarter udostępniła hausboot RiverCruiser 39. Dziękuję!

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź