Schemat oznakowania nawigacyjnego

SCHEMAT OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO ZALEWU WIŚLANEGO

 

Aby obejrzeć mapkę w
powiększeniu klikamy na mapkę
lub tutaj
Dane aktualne na sezon 2017.

Piotr Salecki

ZMIANY I NOWOŚCI 2017
1. Ustawiono nowe oznakowanie - tor wodny na podejściu do Wisły Królewieckiej. Pławy 1-WK i 2-WK prowadzą do pławy K-2 na torze wodnym Kąty Rybackie - Stawa Gdańsk. Więcej o tym - tutaj
2. Stawa Gdańsk nadal nie świeci.


UWAGI CYFROWE NA MAPCE
1. Rzeka Cieplicówka. Nieoznakowane niskie linie wysokiego napięcia, niskie mostki. Od strony Nogatu wejście bardzo zarośnięte. Większość szlaku mocno zarośnięta zielenią.
2. Zatoka Elbląska w tym rejonie mocno spłycona i zrośnięta zielenią. Podejście do Jagodnej mocno zarośnięte i spłycone.
3. Kadyny. Przystań niebezpieczna, nie chroniąca przed falowaniem. Próba wejścia na własne ryzyko, należy zapoznać się z dokładnym opisem portu na tej stronie.
4. Frombork. Na zachód od Falochrony Zachodniego dwie żółte boje oznaczają podwodne palisady kamienno-palowe. nalezy unikać tego miejsca. Cumowanie przy pirsie nieczynnej przystani pasażersko-jachtowej położonej dalej na zachód bardzo niebezpieczne, na własne ryzyko.
5. Podejście do rzeki Baudy - płycizna na wejściu do rzeki.
6. Kamienna mielizna na wysokości wsi Różaniec (jedyna taka na Zalewie) - bez oznakowania.
7. Ujście rzeki Pasłęki. Przed wejściem należy zasięgnąć informacji o aktualnych głębokościach. Tor wodny wyznaczają miejscowi żeglarze za pomocą tyczek po sieciach rybackich z czerwonymi lub zielonymi znakami w postaci np. pomalowanych plastikowych butelek, co może być mylące.
8. Most zwodzony przy ujściu Kanału Pasłęki do Pasłęki. Most nowy, dotychczas nie działa. W Kanale Pasłęki przejście blokują drzewa i gęste zarośla.
9. Most zwodzony obecnie nieczynny.
10. Most stały który zostanie zbudowany przed przystanią w Braniewie.

ZALEWOWY SPIS ŚWIATEŁ
Aby zobaczyć szczegółowe tabele oznakowania nawigacyjnego na poszczególnych torach wodnych Zalewu Wiślanego klikamy na linki.

UWAGI
W Kątach Rybackich są charakterystyczne znaki, które nie są uwzględnione przez Urząd Morski i nie występują na oficjalnych mapach i w oficjalnych dokumentach nawigacyjnych.

WYSTAWIANIE I ZDEJMOWANIE OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
Za oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego odpowiada Sekcja Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego, kierowana przez Pana Sławomira Pawłowskiego. Pan Sławomir informuje również portal zalewwislany o zmianach zachodzących w oznakowaniu na Zalewie i koryguje ewentualne błędy.

Pławy wystawiene są wiosną już od połowy marca, natomiast zdejmowane jesienią od początku października. Taka operacja wymaga odbycia około dwudziestu rejsów i trwa od trzech do czterech tygodni (w zależności od warunków pogodowych). W pierwszej kolejności wystawiane są najważniejsze znaki nawigacyjne - czyli główny tor wodny Zalewu, pławy graniczne, tor podejściowy do Elbląga i Krynicy Morskie i one też są najpóźniej zdejmowane.

  • Oznakowanie nawigacyjne - opis archiwalny, aktualny do 2016 roku - tutaj

Piotr Salecki (maj 2017)


Objaśnienia i skróty opisów świateł po polsku i po angielsku
 Skrót używany
na mapach
i w tabelce

po polsku
Skrót używany
na mapach
i w tabelce

po angielsku

Znaczenie skrótu
1bw lub Wbiały
2zg lub Gzielony
3pm, pom
o  lub O, or lub Or
pomarańczowy
4BFlbłyskowe - o błyskach krótszych niż 2 sekundy
5I lub IzoIsoizofazowe - światło o czasie równym przerwom
6MQmigające - światło migające od 50 do 80 razy na minutę
7cr lub Rczerwony
8ży lub Yżółty
9SFstałe
10BlLFlbłyskowe - o błyskach dłuższych niż 2 sekundy
11POcprzerywane - światło wyraźnie krótsze niż przerwa
12MVWQszybko migające - powyżej 80 razy na minutę
Uwagi
  1. Wszystkie mapy wydawane obecnie oznakowane są literami INT (International) i stosują angielskie symbole, dlatego w tabelce pominąłem skróty polskiego oznaczenia.