- Pomorski Szlak Żeglarski
- Zatoka Gdańska
- Po wodach Gdańska
- Pętla Żuławska
- Zalew Wiślany
- Zalew Kaliningradzki
- Elbląski Węzeł Wodny
- Kanał Elbląski
- Pojezierze Iławskie
- Linie wysokiego napięcia
- Godziny otwarć mostów, śluz, pochylni
- Komunikaty nawigacyjne
- Szlaki Wodne Polski
- Pomagają nam
- Spotkania na szlaku
- wandrus-opinie
- Obozy quadowe, paintballowe, gokartowe i przygody
- Ostrzeżenia i interwencje
- PROJEKTY, AKCJE, PROPOZYCJE
- obozy-quadowe
Schemat oznakowania nawigacyjnego
Uwaga! W związku z wybudowaniem Kanału Nowy Świat, modernizacją rzeki Elbląg i wytyczeniem nowego toru wodnego Nowy Świat-Zatoka Elbląska-Elbląg, oraz pracami modernizacyjnymi w wielu portach oznakowanie na Zalewie Wiślanym uległo istotnym zmianom. W 2025 opublikuję aktualne oznakowanie nawigacyjne i nową mapkę
Piotr Salecki (2024)
SCHEMAT OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO ZALEWU WIŚLANEGO
Aby obejrzeć mapkę w powiększeniu klikamy na mapkę lub tutaj. Dane aktualne na sezon 2019.
Piotr Salecki
Aby obejrzeć mapkę w powiększeniu klikamy na mapkę lub tutaj. Dane aktualne na sezon 2019.
ZMIANY I NOWOŚCI 2019
1. Zmianie uległa charakterystyka świetlna niektórych pław, m.in. pławy TOL.
2. Stawa Gdańsk nadal nie świeci.
ZMIANY I NOWOŚCI 2017
1. Ustawiono nowe oznakowanie - tor wodny na podejściu do Wisły Królewieckiej. Pławy 1-WK i 2-WK prowadzą do pławy K-2 na torze wodnym Kąty Rybackie - Stawa Gdańsk. Więcej o tym - tutaj
2. Stawa Gdańsk nadal nie świeci.
3. W trakcie sezonu nawigacyjnego ustawiono pławę przy podejściu do rzeki Pasłęki.
UWAGI CYFROWE NA MAPCE
1. Rzeka Cieplicówka. Nieoznakowane niskie linie wysokiego napięcia, niskie mostki. Od strony Nogatu wejście bardzo zarośnięte. Większość szlaku mocno zarośnięta zielenią.
2. Zatoka Elbląska w tym rejonie mocno spłycona i zrośnięta zielenią. Podejście do Jagodnej mocno zarośnięte i spłycone.
3. Kadyny. Przystań niebezpieczna, nie chroniąca przed falowaniem. Próba wejścia na własne ryzyko, należy zapoznać się z dokładnym opisem portu na tej stronie.
4. Frombork. Na zachód od Falochrony Zachodniego dwie żółte boje oznaczają podwodne palisady kamienno-palowe. nalezy unikać tego miejsca. Cumowanie przy pirsie nieczynnej przystani pasażersko-jachtowej położonej dalej na zachód bardzo niebezpieczne, na własne ryzyko.
5. Podejście do rzeki Baudy - płycizna na wejściu do rzeki.
6. Kamienna mielizna na wysokości wsi Różaniec (jedyna taka na Zalewie) - bez oznakowania.
7. Ujście rzeki Pasłęki. Przed wejściem należy zasięgnąć informacji o aktualnych głębokościach. Tor wodny wyznaczają miejscowi żeglarze za pomocą tyczek po sieciach rybackich z czerwonymi lub zielonymi znakami w postaci np. pomalowanych plastikowych butelek, co może być mylące. Aktualizacja: w trakcie sezonu ustawiono pławę nawigacyjną na podejściu do rzeki Pasłęki.
8. Most zwodzony przy ujściu Kanału Pasłęki do Pasłęki. Most nowy, dotychczas nie działa. W Kanale Pasłęki przejście blokują drzewa i gęste zarośla.
9. Most zwodzony obecnie nieczynny.
10. Most stały który zostanie zbudowany przed przystanią w Braniewie.
ZALEWOWY SPIS ŚWIATEŁ
Aby zobaczyć szczegółowe tabele oznakowania nawigacyjnego na poszczególnych torach wodnych Zalewu Wiślanego klikamy na linki.
UWAGI
W Kątach Rybackich są charakterystyczne znaki, które nie są uwzględnione przez Urząd Morski i nie występują na oficjalnych mapach i w oficjalnych dokumentach nawigacyjnych.
WYSTAWIANIE I ZDEJMOWANIE OZNAKOWANIA NAWIGACYJNEGO
Za oznakowanie nawigacyjne Zalewu Wiślanego odpowiada Sekcja Oznakowania Nawigacyjnego Urzędu Morskiego, kierowana przez Pana Sławomira Pawłowskiego. Pan Sławomir informuje również portal zalewwislany o zmianach zachodzących w oznakowaniu na Zalewie i koryguje ewentualne błędy.
Pławy wystawiene są wiosną już od połowy marca, natomiast zdejmowane jesienią od początku października. Taka operacja wymaga odbycia około dwudziestu rejsów i trwa od trzech do czterech tygodni (w zależności od warunków pogodowych). W pierwszej kolejności wystawiane są najważniejsze znaki nawigacyjne - czyli główny tor wodny Zalewu, pławy graniczne, tor podejściowy do Elbląga i Krynicy Morskie i one też są najpóźniej zdejmowane.
- Oznakowanie nawigacyjne - schemat archiwalny, aktualny 2017 roku - tutaj
- Oznakowanie nawigacyjne - opis archiwalny, aktualny do 2016 roku - tutaj
Piotr Salecki (maj 2017)
Objaśnienia i skróty opisów świateł po polsku i po angielsku | ||||
Skrót używany na mapach i w tabelce po polsku | Skrót używany na mapach i w tabelce po angielsku | Znaczenie skrótu | ||
1 | b | w lub W | biały | |
2 | z | g lub G | zielony | |
3 | pm, pom | o lub O, or lub Or | pomarańczowy | |
4 | B | Fl | błyskowe - o błyskach krótszych niż 2 sekundy | |
5 | I lub Izo | Iso | izofazowe - światło o czasie równym przerwom | |
6 | M | Q | migające - światło migające od 50 do 80 razy na minutę | |
7 | c | r lub R | czerwony | |
8 | ż | y lub Y | żółty | |
9 | S | F | stałe | |
10 | Bl | LFl | błyskowe - o błyskach dłuższych niż 2 sekundy | |
11 | P | Oc | przerywane - światło wyraźnie krótsze niż przerwa | |
12 | MV | WQ | szybko migające - powyżej 80 razy na minutę | |
Uwagi
|
Port Frombork | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia |
Nabieżnik Frombork Światło/Znak przedni | S.Z. | Kratowa wieża w biało-czerwone pasy, ze znakiem szczytowym białym trójkątem, ostrzem w górę. | ||
Nabieżnik Frombork Światło/Znak tylny | S.C. | Okno wieży kościelnej. | ||
Głowica W falochronu portu Frombork | Izo.Z.2s | Zielona kolumna z galerią na głowicy falochronu pomalowanej w skośne czarno-żółte pasy. | ||
Głowica E falochronu portu Frombork | Izo.C.2s | Czerwona kolumna z galerią na głowicy falochronu pomalowanej w skośne czarno-żółte pasy. | ||
Uwagi
|
Podejście do Piasków: Pława PIA-Port Piaski | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia |
Pława PIA, świecąca | Izo.B.8s Iso.W.8s | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula |
| |
Pława P-1 | Znak dzienny | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
Pława P-2 | Znak dzienny | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
Boja torowa nr.1, prawa strona toru wodnego | Znak dzienny | boja zielona typowa niska boja | Tworzy bramkę z boją nr. 2. Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Boja torowa nr.2, lewa strona toru wodnego | Znak dzienny | boja czerwona typowa niska boja | Tworzy bramkę z boją nr. 1. Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Boja torowa nr.3, prawa strona toru wodnego | Znak dzienny | boja zielona typowa niska boja | Tworzy bramkę z boją nr. 4. Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Boja torowa nr. 4, lewa strona toru wodnego | Znak dzienny | boja czerwona typowa niska boja | Tworzy bramkę z boją nr. 3. Tuż poza torem wodnym płycizny. | |
Uwagi
|
Port Piaski | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia |
Nabieżnik Piaski Światło/Znak przedni | B.C.5s | Na głowicy pirsu centralnego (pomoście drewnianym), czerwona kolumna ze znakiem szczytowym białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ostrzem w górę. | ||
Nabieżnik Piaski Światło/Znak przedni | B.C.5s
| Na wzgórzu za portem, czerwona kolumna ze znakiem szczytowym białym trójkątem z czerwoną obwódką, zwróconym ostrzem w dół. | ||
Uwagi
|
Podejście do Nowej Pasłęki: Pława PAS - Port Nowa Pasłęka | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia |
Pława PAS, świecąca | Bl.B.10s | biało-czerwona, znak szczytowy czerwona kula | ||
boja torowa nr.1, prawa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja zielona | tworzy bramkę z boją nr.2 | |
boja torowa nr.2, lewa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja czerwona | tworzy bramkę z boją nr.1 | |
boja torowa nr.3, prawa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja zielona | tworzy bramkę z boją nr.4 | |
boja torowa nr.4, lewa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja czerwona | tworzy bramkę z boją nr.3 Niebezpieczny falochron wschodni, częściowo pod wodą podtopiony narzut kamienny tuż za boją | |
boja torowa nr.5, prawa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja zielona | tworzy bramkę z boją nr.6 | |
boja torowa nr.6, lewa strona toru wodnego | Znak dzienny. | typowa niska boja czerwona | tworzy bramkę z boją nr.5 Niebezpieczny falochron wschodni, częściowo pod wodą podtopiony narzut kamienny tuż za boją | |
Uwagi
|
Port Nowa Pasłęka | ||||
Zdjęcie | Nazwa obiektu | Charakterystyka świetlna po polsku po angielsku | Wygląd | Uwagi, ostrzeżenia |
Głowica W falochronu portu Nowa Pasłęka | S.Z. | Zielona, kratowa wieża, z zielonym, prostokątnym reflektorem nautofonu. Nautofon: litera "N" (kreska, kreska, kropka). Za wieżą biały maszt z wiatromierzami. Od 2015 Nautofon wyłączony. | ||
Uwagi
|
zdjęcie | Nazwa obiektu, zmiany | uwagi | ||
Pława na podejściu do Wisły Królewieckiej Oznakowanie zostało ustawione w maju 2017 roku Więcej - tutaj | od sezonu 2010 jest wystawiana pława dzienna - żeglarzy ze Sztutowa | |||
Światło Wisła Królewiecka | ||||
Światło Nadbrzeże | w Porcie Nadbrzeże | |||
Pława P-2 - zmiana ze znaku dziennego na pławę świecącą | podejście do Piasków | |||
Pława torowa 9 - zmiana ze znaku dziennego na pławę świecącą | główny tor wodny | |||
Dodanie "brakujących" pław tak aby powstały bramki przy pławach 4/ELB i 5/ELB | podejście do Elbląga | |||
Oznakowanie pławami kardynalnymi kamienistej mielizny w okolicach Różańca | na wschód od Fromborka | |||
Wystawienie tablic ostrzegających przed liną promu na Nogacie - na mapce ostrzeżenie z numerem 1 (to już zasadniczo zadanie dla administracji śródlądowej). Przeprawa promowa została zlikwidowana. | rzeka Nogat | |||
- 31379 odsłon