Współcześnie żeglujący Szkarpawą jako dobry żart przyjmują informację o tym że kiedyś przejście mostu w Drewnicy (dawniej pontonowego) możliwe było raz na dobę! Standardową opłatą za "dodatkowe otwarcie", było kilka butelek wódki. Obecnie (w 2013 roku), most otwierany jest już 6 razy na dobę a i Panowie z obsługi wyraźnie sympatyczniejsi.
Zrozumiały i logiczny sposób funkcjonowania, wspólny "sezon", stały i sensownie dobrany takt otwarć lub otwarcia na żądanie. Tego oczekują turyści wodni od gospodarzy i obsługi obiektów hydrotechnicznych na szlaku w XXI wieku. 
To truizm, ale zarządcy tych obiektów nie potrafili jak dotąd wypracować spójnego, wspólnego systemu. Może dlatego, że jest ich jak w znanym przysłowiu, aż sześciu! Wodniacy doceniają, że mosty zwodzone otwierają się coraz częściej, przynajmniej w sezonie. Ale już "poza sezonem" oba mosty na Wiśle Królewieckiej nie są w ogóle otwierane, a na Szkarpawie tylko dwa razy dziennie. Oznacza to, że jeśli przypłyniemy np. do Rybiny np. o godzinie 12.30, musimy czekać na otwarcie mostu aż do następnego dnia!
Największym problemem są jednak śluzy. Ich zarządca, Rejonowy Zarząd Dróg Wodnych - cały czas zasłania się brakiem funduszy (na wydłużenie godzin otwarć). Na propozycje trwałego ustalenia okresu "sezonu" i "poza sezonem" pracownicy RZGW twierdzą, że uniemożliwia to trudna do przewidzenia pogoda i... możliwe zalodzenie rzek. Na argumenty, że czas "sezonu wiosennego", "wakacyjnego" czy "jesiennego" można ustalić, a jak będzie lód to przecież nikt z tego powodu nie będzie miał pretensji do RZGW, pracownicy odpowiadają brakiem funduszy... Żeby "było weselej", inaczej funkcjonują śluzy na Nogacie a inaczej w Przegalinie (Wisła/Martwa Wisła) i Gdańskiej Głowie (Wisła/Szkarpawa). A wielu wodniaków pływa teraz "w kółko" zgodnie z nazwą zataczając pętlę. Niestety, na Pętli są zaciśnięte supły. Czy wspólna inicjatywa środowisk wodniackich i urzędów zdoła je rozwiązać? Taką mam nadzieję i staram się aktywnie w tym uczestniczyć.
Bowiem to wszystko się musi zmienić i to szybko! Bo przecież nie po to zainwestowano dziesiątki milionów złotych w projekt Pętla Żuławska, nie po to porównuje się ten szlak do Wielkich Jezior Mazurskich, by wodniacy w połowie maja nie mogli przepłynąć przez śluzę w sobotę i niedzielę. Wiadomo, że w tym okresie mnóstwo osób żegluje tylko w weekendy, ale śluzy czynne są tylko w dni powszednie... Tymczasem na Mazurach śluzy czynne są do późnych godzin wieczornych we wszystkie dni tygodnia i wszyscy przyjmują to jako oczywistość. 
Na moje inicjatywy pozytywnie odpowiedziały kluby i stowarzyszenia żeglarskie a także urzędy zajmujące się tematyką wodną. Na dorocznym Spotkaniu Nawigacyjnym, organizowanym w listopadzie przez Zbigniewa Ptaka z Biura Rozwoju Dróg Wodnych, funkcjonowanie, a właściwie brak należytego funkcjonowania obiektów hydrotechnicznych, był tematem przewodnim. Wnioski i uwagi, zebrane podczas tego spotkania zostały potem opracowane w jedną całość na kolejnym spotkaniu,  "roboczym", zorganizowanym już w mniejszym gronie. 
Moje pierwsze propozycje dotyczące kompleksowego, systemowego przedstawiłem w swoim artykule już dwa lata temu (w 2010 roku) - tutaj. Od tamtej pory minęło trochę czasu. Część przedstawionych problemów rozwiązała się sama - chociażby z powodu gminnych oszczędności. Tak "zniknęła" na przykład z "mapy problemów", niebezpieczna przeprawa promowa przez Nogat - w Kępinach.
Poniżej zestaw moich propozycji z 2012/2013 roku i aktualnych spraw do załatwienia na szlaku.
SYSTEM  FUNKCJONOWANIA OBIEKTÓW HYDROTECHNICZNYCH 
 NA POMORSKIM SZLAKU ŻEGLARSKIM GDAŃSK-PĘTLA ŻUŁAWSKA-ELBLĄG
 
 
SPRAWY OGÓLNE
 - Konieczność powołania grupy koordynacyjnej złożonej z przedstawicieli  zarządców obiektów, służb nadzorujących ruch i środowiska żeglarskiego, której celem będzie:
- powołanie koordynatora współpracującego z przedstawicielami zarządców obiektów hydrotechnicznych, służb ruchu, środowiska wodniackiego, którego celem będzie:
 - doprowadzenie do wspólnych ustaleń zarządców obiektów hydrotechnicznych
 - koordynacja służb i wskazywanie tematów do uzgodnień, szczególnie na styku wód śródlądowych i morskich
 - wskazywanie konkretnych propozycji zmierzających do zwiększenia atrakcyjności użytkowania szlaków wodnych
 - uzyskiwanie informacji z wyprzedzeniem o planowanych inwestycjach i związanych z nimi utrudnieniach na szlakach wodnych
 - planowanie i opracowywanie ulotki informacyjnej
 - monitorowanie nowopowstających obiektów hydrotechnicznych i nadwodnych pod kątem użytkowników dróg wodnych
 (nie tylko obiekty ale i inne - typu np. radar pogodowy) 
 
- Stały termin obowiązywania okresu sezonów, z możliwym przesunięciem ze względów pogodowych (np. zalodzenie wiosną).
 - Ulotka informacyjna - druk i odpowiednie kanały dystrybucji
 
- Ustalenie długookresowych planów rozwoju szlaków wodnych, m.in:
- Most zwodzony w Bielniku na Kanale Jagiellońskim (w efekcie druga ogólnodostępna droga wodna do Elbląga)
 - Udostępnienie do żeglugi rzeki Tugi i Świętej (mosty zwodzone na trasie, niskie linie wysokiego napięcia)
 - Udostępnienie do żeglugi rzeki Pasłęki (most zwodzony w Nowej Pasłęce, niskie linie wysokiego napięcia)
 - Udostępnienie do żeglugi rzeki Cieplicówki
 - Wytyczenie szlaku żeglownego z jeziora Druzno na rzekę Dzierzgoń, ponowne uruchomienie mostu zwodzonego
 - Nadanie statusu szlaku żeglownego Wiśle Królewieckiej, Pasłęce, Tinie, Dzierzgonce, Cieplicówce   
 
 
Sprawy bezpieczeństwa na szlaku
- Zmiana sposobu pobierania opłat w śluzach poprzez pobieranie przez pracownika z koszyczkiem - aby zlikwidować obowiązek wychodzenia załogi z jachtu (ze względu na bezpieczeństwo). Zakończenie pobierania szczegółowych danych od kapitana (ew. spisywanie danych przez operatora przy jachcie, bez wychodzenia kapitana na ląd)
 - Zamieszczenie na tablicach obiektów mostów i śluz telefonu informacyjno/alarmowego, który będzie odbierany także wieczorami, w niedziele i dni wolne od pracy urzędów oraz poza godzinami pracy obiektów hydrotechnicznych.
 - Ustawienie pław cumowniczych lub pomostów cumowniczych (lepsze rozwiązanie) przy moście pont. w Sobieszewie
 - Stworzenie miejsc postojowych dla jednostek oczekujących na p[rzejście śluz na Nogacie
 - Likwidacja linni wysokiego napięcia na przystani Nabrzeże Barkowe przy Twierdzy Wisłoujście
 - Ustawienie znaków ostrzegających przed liniami energetycznymi w narożniku portu rybackiego w Krynicy Morskiej i przystani Neptun w Kątach Rybackich
 - Ustawienie oznakowania nawigacyjnego przy ujściach rzeki Wisła Królewiecka i Pasłęka
 - Ustawienie oznakowania nawigacyjnego przy wejściu do przystani Nadbrzeże
 - Opracowanie informacji  o podniesieniu bądź likwidacji wielu linni energetycznych wiosną 2013 roku
 
 SPOTKANIA NAWIGACYJNE
 - doroczne spotkanie nawigacyjne podsumowujące sezon - listopad
 - doroczne spotkanie robocze wypracowujące wnioski ze spotkania listopadowego - luty-marzec
 
 
 SEZON
-  sezon wiosenny: 15 kwietnia - 15 maja
 - sezon letni: 15 maja - 15 września
 - szczyt sezonu wakacyjny: 01 lipca - 31 sierpnia
 - sezon jesienny: 15 września - 31 października
 
 Likwidacja zwyczaju ustalania sezonu na „zarządzenie” RZGW.
 
 OTWARCIA OBIEKTÓW HYDROTECHNICZNYCH
 ŚLUZY 
 (Gdańska Głowa, Przegalina, wszystkie śluzy na Nogacie)
 sezon wiosenny i jesienny: codziennie, 09.00-17.00
 sezon letni: codziennie, 08.00-18.00
 szczyt wakacyjny: codziennie, 08.00-20.00/21.00
 Wszystkie śluzy według tych samych godzin  i zasad.
 
 MOSTY ZWODZONE I PONTONOWE
 Drewnica (Szkarpawa), Rybina (Szkarpawa), Rybina (Wisła Królewiecka), Sztutowo (Wisła Królewiecka)
 sezon wiosenny i jesienny: codziennie, na żądanie co dwie godziny, w godzinach 10.00-16.00
 sezon letni: codziennie, jak w szczycie wakacyjnym
 szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin
 
 Dodanie na mostach Wisły Królewieckiej ostatniego przejścia o 20 w szczycie wakacyjnym.
 
 Rybina (Szkarpawa - kolei wąskotorowej)
 Należy uzyskać dane od operatora kolei dotyczące rozkładu jazdy pociągów w sezonie 2013 a co za tym idzie godzin otwarć i zamknięć mostu kolejowego obrotowego.
 
 Nowakowo (rzeka Elbląg)
 sezon wiosenny i jesienny: codziennie, według dotychczasowych godzin
 sezon letni: codziennie, według dotychczasowych godzin
 szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin
 
 Sobieszewo (Martwa Wisła)
 sezon wiosenny i jesienny: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00
 sezon letni: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00
 szczyt wakacyjny: codziennie, według dotychczasowych godzin (z weekendami) + dodatkowe otwarcie 21.00
 
 Przegalina (Martwa Wisła/Wisła)
 sezon wiosenny i jesienny: w godzinach pracy śluzy, na żądanie
 sezon letni: w godzinach pracy śluzy, na żądanie
 szczyt wakacyjny: w godzinach pracy śluzy, na żądanie
 
 Nowa Pasłęka - Ujście (Pasłęka)
 Informacja co z funkcjonowaniem nowego mostu zwodzonego, odcinkiem kanału portowego prowadzącego do niego (niskie linie energetyczne, drzewa zachodzące na szlak wodny). Nieczynnego mostu zwodzonego w Starej Pasłęce.
 
 Elbląg
 Mosty zwodzone w budowie - informacja od kiedy będą funkcjonować i na jakich zasadach
 
 Piotr Salecki (luty 2013)
   
    
Odpowiedzi
Kępki
Dodaj nową odpowiedź