Awaria pochylni Oleśnica na Kanale Elbląskim i mostu zwodzonego w Tujsku na rzece Tudze

Aktualizacja 2 czerwca: pochylnia Oleśnica jest czynna. Pechowy przełom maja i czerwca dla obiektów hydrotechnicznych na Pomorskim Szlaku Żeglarskim. 29 maja uległ awarii i nie jest podnoszony most zwodzony w Tujsku na rzece Tudze. 1 czerwca wykoleił się wózek Pochylni Oleśnica na Kanale Elbląskim, w rezultacie pochylnia jest nieczynna a droga wodna z Elbląga na Pojezierze Iławskie jest zablokowana.



Uwaga! Zauważyliśmy niepokojącą tendencję panującą wśród administratorów i redaktorów różnego rodzaju portali internetowych czy stron na facebooku. Otóż piszący tam treści kopiują czyjeś treści i zamieszczają je jako własne, autorskie newsy, często nawet bez podania źródła, lub wręcz bez pytania o zgodę. Czym innym jest udostępnianie czyjegoś posta na facebooku, co jest dozwolone, a czym innym kopiowanie treści i publikowanie jej jako własnej, co jest naruszeniem praw autorskich. Kopiowane są nasze mapki i nasze materiały, a dowodem na to jest fakt, iż kopiujący powielają... również nasze błędy, które popełniamy, bo przecież nie jesteśmy nieomylni.
Nie wyrażamy zgody na takie praktyki! Nie wyrażamy zgody na 
kopiowanie naszych materiałów
bez uzyskania naszej zgody i bez podania źródła i autora materiału.

Chętnie udostępniamy materiały z tej strony - po wcześniejszym zapytaniu i uzgodnieniu!

Awarie w Tujsku i w Oleśnicy
Jak podaje urząd miasta Nowy Dwór Gdański z powodu "aktu wandalizmu" 29 maja 2024 unieruchomiony został most zwodzony w Tujsku. Most ma być ponownie czynny od 16 czerwca, ale informacja ta wymaga potwierdzenia. Jachty mogą przepływać pod zamkniętym mostem, normalnie odbywa się również ruch drogowy. Z kolei 1 czerwca wykoleił się wózek pochylni Oleśnica, ze statkiem "Bursztyn". Pasażerowie zostali ewakuowani ze statku przez Straż Pożarną. Awaria pochylni oznacza zablokowanie drogi wodnej w tym miejscu, w rezultacie do czasu ponownego uruchomienia pochylni nie można przepłynąć z Elbląga na akweny Pojezierza Iławskiego. Termin ponownego uruchomienia pochylni nie jest na razie znany. Aktualizacja 2 czerwca:  pochylnia Oleśnica jest czynna.

Most zwodzony w Tujsku/Stobcu

Most zwodzony w Tujsku/Stobcu został zbudowany w 1935 roku. Po II Wojnie Światowej został odbudowany i ponownie uruchomiony w 1955 roku. W związku z zanikaniem żeglugi towarowej na wielu żuławskich rzekach w latach siedemdziesiątych zaprzestano otwierania mostu a w konsekwencji konserwacji  mechanizmów zwodzenia mostu, który w kolejnych latach funkcjonował jako stały.

Obiekt poddano gruntownemu remontowi w latach 2020-2021 oraz przywrócono mu funkcje zwodzenia w 2021 roku. Most w różnych źródłach sytuowany jest w Tujsku (który jest zlokalizowany po zachodniej stronie rzeki) lub w Stobcu (który jest na brzegu wschodnim). Z obu stron mostu zbudowano pływające pomosty cumownicze oparte na palach z trapem łączącym je z lądem. Do pomostu mogą przycumować burtą dwie średniej długości jednostki turystyczne.

  • Więcej o moście w Tujsku na naszej stronie - tutaj


Most zwodzony w Tujsku na Tudze - fot. Piotr Salecki (2023)

Pochylnia Oleśnica
Pochylnia Oleśnica jest środkową pochylnią w ciągu pięciu tych obiektów na Kanale Elbląskim. Po remoncie wykonanym w latach 2012-2014 z obu stron pochylni wykonano betonowe nabrzeża wyposażone w pachoły cumownicze. Pochylnia wyposażona jest w sygnalizatory świetlne, monitoring, a pracownicy porozumiewają się ze sobą przez ukf.

  • Więcej o pochylni Oleśnica - tutaj


Dolne stanowisko pochylni Oleśnica - fot. Piotr Salecki

Pochylnie

poprowadzone są w linii prostej, zgodnie z linią trasy kanału. Sama pochylnia składa się z dwu, równolegle - między dolnym a górnym stanowiskiem - prowadzonych torowisk. Na każdym torowisku porusza się jeden wózek. Każdy wózek ma ciężar własny 24 tony i nośność 50 ton. W przypadku jednoczesnego obciążenia obu wózków dopuszczalna nośność jednego wózka wynosi 38 ton. Tory zaczynają się na górnym stanowisku (pod wodą), jeszcze przed szczytem zapory (grobli), zamykającej dany odcinek Kanału (takie rozwiązanie umożliwia po zamknięciu grobli i wypompowaniu wody prowadzenie prac remontowych bez zamykania większych odcinków kanału). Po przejściu przez szczyt pochylni opadają, dochodzą do dolnego stanowiska i również tutaj schodzą pod wodę. W części nadwodnej podtorza stanowią fundamenty betonowe ciągłe, lub fundament wykonany z betonowych bloków.


Warto przeczytać

  • Więcej o pochylniach, ich mechanizmach i zasadach działania - tutaj
  • Jak pokonać jachtem pochylnie - tutaj

Piotr Salecki

Zapraszamy na obozy przygody - www.wandrus.com.pl | www.obozyquadowe.pl

Odpowiedzi

Lugia Boats

Dzięki za info. Planowaliśmy rejs, dobrze wiedzieć takie rzeczy wcześniej. 

Sposób wyświetlania odpowiedzi

Wybierz preferowany sposób wyświetlania odpowiedzi i kliknij "Zachowaj ustawienia", by wprowadzić zmiany.

Dodaj nową odpowiedź