Fiszewka

Rzekę możemy umownie podzielić na trzy odcinki:

  • pierwszy, od ujścia do rzeki Elbląg do rejonu stacji pomp, gdzie rzekę przegradza grobla
    jest to odcinek spławny, dostępny także dla jachtów z położonym masztem;
  • odcinek od stacji pomp do zabytkowego mostu zwodzonego w Szopach Elbląskich
    ten odcinek rzeki jest również spławny i teoretycznie dostępny dla większych jednostek, choć oczywiście nurt rzeki  zagradza najpierw stacja pomp w Fiszewce a potem zapora z jazem przy moście zwodzonym w Szopach Elbląskich;
  • odcinek od mostu zwodzonego w Szopach i dalej, w górę rzeki
    początkowo rzeka jest szeroka, z czasem jednak zaczyna się zwężać i przypomina wąski kanał i na koniec rów melioracyjny... Ten odcinek ilustruje film kol. Aleksandra.

Dla Czytelników portalu pomorskiszlakzeglarski.info.pl którzy pływają dużymi jednostkami najważniejszy będzie odcinek od rzeki Elbląg do stacji pomp Fiszewka, dlatego opisuję szlak od jej ujścia do rzeki Elbląg. Z kolei kajakarze mogą spływać dłuższym odcinkiem który pokazuje na filmie Aleksander.


31.05.2020 r. Kajakiem Po Żuławach - Płyniemy rzeką Fiszewką Trasa liczy 17,10 km. Płynęliśmy tu 9 kwietnia 2016 r. z Elbląga do Michałowa. Teraz płyniemy od Starego Pola do Elbląga. Czyli w kierunku przeciwnym. Zostawiamy kajaki za Starym Polem na moście Fiszewki. Jedziemy do Elbląga i zostawiamy tam samochód z przyczepą do kajaków. Korzystamy z okazji i wracamy na miejsce startu. Wodujemy kajaki. Troszkę Fiszewka zarośnięta ale bywało gorzej więc płyniemy. Mijamy kolejne mosty. Płyniemy wzdłuż Drogi Krajowej 22. Jeden z mostków całkowicie nie przyjazny kajakarzom. Potrzebna przenoska. Idzie to nam bardzo sprawnie. Przecinamy DK-22 i płyniemy w kierunku Mojkowa. Mijamy Stację Pomp Majkowo. Od miejscowości Szopy Fiszewka zmienia charakter. Staje się bardzo tajemnicza porośnięta licznymi łozami i drzewami. W korycie leżą powalone drzewa. Ale szlak spławny. Ponownie przecinamy DK-22 i dopływamy do starego zwodzonego mostu. Tu niespodzianka. Wysoki poziom wody w Fiszewce spowodowany północnym wiatrem sprawił, że zastawka jest nie do przepłynięcia. Przenosimy kajaki i przy okazji robimy małą przerwę na posiłek. Wodujemy się ponownie. Tu Fiszewka jest szeroka, wieje dość silny wiatr a to utrudnia nam płynięcie ale posuwamy się do przodu. Płyniemy przy DK-22. Widać jadące samochody. Mijamy kolejno dwa akwedukty krzyżujące się z Fiszewką. Dopływamy do zastawki koło nasypu kolejowego. Tam kończymy naszą przygodę z Fiszewką. Wyciągamy kajaki na brzeg i ładujemy sprzęt do powrotu. Trasa bardzo ładna malownicza troszkę miejscami słychać hałas z DK-22 ale większość trasy cicha i spokojna. Trasa bardzo łatwa. Pozdrawiamy Krystyna & Kasia & Olek.

Poniżej na zdjęciach ujściowy odcinek Fiszewki od rzeki Elbląg do grobli przegradzającej rzekę przy stacji pomp.


Ujście Fiszewki do rzeki Elbląg - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010)

Ujście Fiszewki do rzeki Elbląg zlokalizowane jest pomiędzy mostem drogowym a mostem kolejowym. W tym miejscu rzeka jest  bardzo wąska i zarośnięta, krzaki pozostawiają wąski żeglowny prześwit. Z prawej strony widać zabudowania przemysłowe - to przedsiębiorstwo budowlane Elzambud.
Po paru łagodnych zakrętach dopływamy do niskiego mostka drogi Elbląg-Malbork. Tuż za mostkiem w wodzie drewniane pale, szczególnie po lewej stronie. Na lewym brzegu zabudowania firmy Thomas Beton. Dalej koryto Fiszewki znacznie się poszerza i lekkim łukiem zakręca w lewo. Po prawej stronie widać biały klockowaty budynek stacji pomp z dużym niebieskim napisem "Fiszewka-F". Od stacji pomp do Fiszewki prowadzi szeroki kanał.


Ujście Fiszewki do rzeki Elbląg - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010).

Ujście Fiszewki do rzeki Elbląg - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010).


Za tym mostkiem rzeka rozszerza się - fot. Piotr Salecki (2009).


Mostek od drugiej strony - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010).


Mostek od drugiej strony - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010).


Fragment umocnionego nabrzeża - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2010).


Po minięciu mostu rzeka poszerza się (foto wykonane "w dół" rzeki) - fot. Piotr Salecki (2010)


Po minięciu mostu rzeka poszerza się (foto wykonane "w dół" rzeki) - fot. Piotr Salecki (2010)

Rzeka na obu brzegach rzeka porośnięta jest trzciną, dużo drzew i krzaków. Brzegi są częściowo umocnione - prawy (na początkowym odcinku) to betonową opaska, jak w kanale, lewy natomiast ma nabrzeże ziemne, skarpowe. Po lewej stronie pojawiają się zabudowania i kanalik zakończony garażami wodnymi. Dalej widać na brzegu samochodowy złom. Nieco dalej, na lewym brzegu fajne miejsce do zacumowania na chwilę lub na dłuższy biwak. Tu rzeka z lewej strony poszerza się a odcinek ten przegrodzony jest wysepką z trzciny. Zapewne przed laty były w tym miejscu jakieś instalacje portowe.





Po prawej stronie na brzegu rozległa łąka. Na lewym brzegu widać zastawkę, w wodzie leżą konary drzew. Po chwili szlak żeglowny kończy wał ziemny. Koroną owego wału biegną tory linii kolejowej z Elbląga do Gdańska. Kiedyś oczywiście rzeką można było tu przepłynąć, teraz, po przenosce, mogą to zrobić jedynie kajakarze. Szkoda, że dzisiaj od ujścia do rzeki Elbląg możemy przepłynąć Fiszewką zaledwie około kilometra...



















Koniec pierwszego opisywanego odcinka Fiszewki (ujście do Elblążki - Stacja Pomp) - fot. Piotr Salecki  (czerwiec 2010).




Fiszewka przed mostem zwodzonym w Szopach Elbląskich (widok z mostu w dół rzeki) - fot. P. Salecki (2009)

Fiszewka dalej jest stosunkowo szeroką droga wodną, zaczyna jednak meandrować. Po około czterech kilometrach, w miejscowości Szopy Elbląskie, przez rzekę przechodzi zabytkowy most zwodzony (droga Elbląg-Malbork). W naszym portalu o moście - tutaj


Most zwodzony w Szopach Elbląskich - obecnie nieczynny, w coraz gorszym stanie - fot. Piotr Salecki (2010)

Most był użytkowany jeszcze w latach siedemdziesiątych, od dawna nieczynny a obecnie w stanie wręcz opłakanym. Po wybudowaniu w latach osiemdziesiątych nowego odcinka jezdni zbudowano również nowy most. Rzekę przegrodzono zaporą z jazem. Spowodowało to oczywiście degradację Fiszewki z drogi wodnej, którą pływały statki i barki, do roli mało istotnego szlaku wodnego. Przed mostem szerokie rozlewisko, stanowiące kiedyś przystań i obrotnicę dla statków.

Fiszewka za mostem zwodzonym w Szopach - fot. Piotr Salecki (2010)

W końcu rzeka jest coraz węższa - fot. Piotr Salecki (2010)

...aż zaczyna przypominać wyglądem rów z wodą - fot. Piotr Salecki (2010)

Za mostem zwodzonym w Szopach Elbląskich rzeka wyraźnie się zwęża, długi, prosty odcinek przechodzi potem w typową, mocno meandrującą żuławską rzekę. W okolicach Jegłownika Fiszewka przypomina już rów melioracyjny.

Piotr Salecki (czerwiec 2010, aktualizacja wrzesień 2011)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź