Śluza Ostróda - opis archiwalny aktualny do 2015 roku

Śluza Ostróda
jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Ostóda są jeszcze śluzy Miłomłyn, Zielona i Mała Ruś. Godziny otwarć mostów i śluz na całym szlaku od Gdańska do Iławy - klikamy tutaj.

Wymiary komory śluzy są następujące: długość 34,19m, szerokość 3,55 m (jeszcze węższa jest śluza Mała Ruś - o szerokości zaledwie 3,19 m). Pierwotnie komory śluz Miłomłyn i Zielona zbudowane były z drewnianych bali i zostały przebudowane na betonowe w latach 1925-1926. Komora śluzy Ostróda zbudowana z cegły w latach 1931-1932. Jedynie śluza Mała Ruś nie uległa zmianom i ma do dzisiaj komorę murowaną z cegły.

Wrota śluz zbudowane są z drewnianych bali, pokrytych poszyciem z drewna (dębowego lub sosnowego). Wrota funkcjonują według tradycyjnych rozwiązań, zastosowanych w czasie budowy kanału. Śluza Zielona i Miłomłyn ma wrota jednoskrzydłowe a Ostróda i Mała Ruś - dwuskrzydłowe. Mechanizmy napędowe wrót napędzane są ręcznie - za pomocą korby. W przypadku Zielonej i Miłomłyna wrota otwierają się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. W przypadku Ostródy i Małej Rusi cięgna natomiast są sztywne i przytwierdzone bezpośrednio do skrzydeł wrót. Różnice poziomów wody w śluzach są znaczne - największe w śluzie Miłomłyn - 3,44 metra, w Zielonej 1,89 m, w Ostródzie 2,04 m, w Małej Rusi 1,60 m.

W komorze śluzy Ostróda na ścianach bocznych są wnęki z krzyżami cumowniczymi (polerami), natomiast nie ma na koronie (czyli brzegach śluzy) spotykanych w innych śluzach dużych pachołów cumowniczych, zwykle usytuowanych w pobliżu wrót. W górnej głowie śluzy Ostróda jest most, którym przebiega droga prowadząca od centrum miasta do obwodnicy przy trasie E-7 (Gdańsk-Warszawa). Pod mostem jest przejście ze strony śluzy (stroną północną) z wyjściem po schodkach na brzeg kanału, lub na biegnącą górą drogę.

Miejsca do cumowania przy śluzach są zróżnicowane. W śluzie Ostróda od strony górnej głowy (tam gdzie jest most), przy północnym brzegu. Natomiast od strony dolnej głowy śluzy  - po obu stronach są miejsca w kanale, na północnym brzegu niewielki pomost z knagami cumowniczymi. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe.
Skarpa od strony głowy południowej śluzy jest w przebudowie.


Śluza Ostróda - widok na dolną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na dolną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - tutaj czworonożny gospodarz jest dużo bardziej przyjazny niż w śluzie Zielona - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - miejsca do cumowana przy górnej głowie śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - miejsca do cumowana przy górnej głowie śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Śluza Ostróda - praca przy śluzowaniu statku - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - elementy wrót - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - ścieżka komunikacyjna pod mostem w dolnej głowie śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na górną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na górną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na górną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok z kanału na dolną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na górną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda - widok na górną głowę śluzy - fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda. Górna głowa śluzy - oznakowanie nawigacyjne. Fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda. Awanport śluzy od strony górnej głowa śluzy. Fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)


Śluza Ostróda. Tablica informacyjna na brzegu w awanporcie. Fot. Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Piotr Salecki (czerwiec 2011)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź