Kanał Elbląski: Miłomłyn-Kanał Iławski - jezioro Dauby - jezioro Jeziorak

Kanał Iławski - jezioro Jeziorak - jezioro Dauby - Miłomłyn
Opisywany tu szlak kanału Iławskiego, prowadzący dawnym korytem rzeki Liwy, uważany jest za najpiękniejszy w całym systemie Kanału Elbląskiego.

Wejście do Kanału zlokalizowane jest na krańcu Zatoki Kraga. W pobliżu, na lewym brzegu zlokalizowany jest pomost Związku Gmin Jeziorak, przy których możemy położyć maszt. Na drugim brzegu możemy stanąć przy brzegu, tuż przy tablicy z oznakowaniem wejścia na szlak kanałowy.

Pierwszy odcinek kanału jest dość krótki i wkrótce wpływamy na jezioro Dauby.  Wejście do kolejnego odcinka kanałowego znajduje się w odległości około kilometra, w jednej trzeciej długości jeziora. Jezioro jest dość poważnie zarośnięte, dlatego pływanie poza wyznaczonym szlakiem może spowodować zatkanie układu chłodzenia naszego silnika.

Do Miłomłyna mamy około 10 kilometrów. Po drodze mijamy kilka mostów oraz wrota bezpieczeństwa Zagadka, a następnie wrota bezpieczeństwa Ligowo. Szerokość kanału w miejscu posadowienia wrót gwałtownie się zmniejsza - należy bardzo uważać. Wrota bezpieczeństwa chronią kanał przed utratą wody. Na odcinku między wrotami kanał przechodzi bowiem w sztucznym nasypie-
grobli, usypanej poprzez wody jeziora  Karnickiego. Lustro wody jeziora jest poniżej lustra wody w Kanale. Gdyby więc nastąpiło przerwanie grobli, woda zaczęłaby spływać z Kanału do jeziora Karnickiego. Chronią przed tym właśnie Wrota Bezpieczeństwa Zagadka i Ligowo. Wrota te, w razie obniżenia poziomu wody w Kanale zablokują odpływ wody z Kanału, a tym samym z jeziora Jeziorak. Podobne Wrota Bezpieczeństwa chronią przed odpływem wody z innych jezior i odcinków kanału, oraz umożliwiają prace konserwacyjne przy pochylniach.

Szerokość kanału na wysokości wrót wynosi nieco powyżej 3 metrów. Dlatego obowiązuje tu zakaz wymijania, a z obu stron wrót są usytuowane zatoczki postojowe. Dodatkowym utrudnieniem jest ograniczenie widoczności wrót - pierwsze (Zagadka 8,86 km), zlokalizowane są pod mostem, po ostrym zakręcie w lewo, drugie (Ligowo, 6,5 km) znajdują się za zakrętem kanału o 90 stopni. Należy zwolnić i bardzo uważać. Przygotowana do asekuracji załoga, z bosakiem i odbijaczami pod ręką nie jest przesadą.

W Miłomłynie szlak rozgałęzia się - w prawo odchodzi szeroka zatoka,  zakończona wejściem do śluzy Miłomłyn. Tamtędy wiedzie szlak do Ostródy. Można tam zacumować przy pomoście przed śluzą. Droga do Elbląga prowadzi na wprost.

Jeśli chcemy zrobić zakupy w Miłomłynie, płyniemy szlakiem jak do Elbląga i po kilkuset metrach skręcamy w kolejną zatokę po prawej stronie. Nazywa się Liwski Staw. Trudno to miejsce przeoczyć, gdyż po pierwsze, kanał znacznie się poszerza, a po drugie, prawej stronie kanału widać rząd drewnianych pali, służących kiedyś do cumowania tratw. W zatoczce zlokalizowane są pomosty miejskie i Przystań Na Wyspie - rekomendowana jako miejsce postoju. Blisko stąd do Miłomłyna.

Ten szlak kanałowy jest o wiele bardziej zaniedbany, niż pozostałe odcinki Kanału Elbląskiego. W wodzie dryfują drewniane bale. Zdarzają się wypłycenia lub podwodne przeszkody. Podczas każdego z czterech rejsów na tym odcinku w 2016 roku, zahaczyłem kilkakrotnie śrubą o "coś" pod wodą. Należy płynąć ostrożnie i uważać.

Piotr Salecki (styczeń - kwiecień 2016)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź