Miłomłyn - Kanał Elbląski - jezioro Drwęckie

opis w przygotowaniu

Kanał Elbląski opis od śluzy Miłomłyn do jeziora Drwęckiego
śluza Miłomłyn-śluza Zielona-jezioro DrwęckieMiłomłyn

Opisywany tu szlak kanału Elbląskiego prowadzi częściowo dawnym korytem rzeki Liwy. Odcinek ten nie ma formalnie nadanej oficjalnej nazwy.

Zatoka przed śluzą
Przy śluzie Miłomłyn od strony północnej mamy do czynienia z szerokim rozlewiskiem, ze względu na połączenie szlaków wodnych - Kanału Iławskiego prowadzącego z Jezioraka, z Kanałem Elbląskim prowadzącym do Elbląga i do śluzy Miłomłyn. Tu możemy cumować po lewej stronie - do typowego drewnianego pomostu z dalbami cumowniczymi. Na przeciwległym brzegu jest przystań statków białej floty, a brzeg zakończony jest pionowymi betonowymi płytami. Tego miejsca do cumowania unikamy. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe.


Śluza Miłomłyn

Śluza Miłomłyn w Miłomłynie jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Miłomłyn są jeszcze śluzy Zielona, Ostróda i Mała Rus. Godziny otwarć mostów i śluz na całym szlaku od Gdańska do Iławy - klikamy tutaj.

W trakcie remontu pochylni Kanału Elbląskiego również śluzy poddano kompleksowej modernizacji i remontowi. Dawne tradycyjne rozwiązania, funkcjonujące od czasu budowy kanału, zostały zamienione na "sterowanie pilotem". Tradycyjne m
echanizmy napędowe wrót były dotychczas napędzane ręcznie - za pomocą korby. Wrota otwierały się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. Niestety, tego już nie zobaczymy, a szkoda. Z pewnością ulżyło to pracy operatorów śluz, ale z drugiej strony było żywym zabytkiem hydrotechnicznym. Teraz mamy operatora z pilotem, a z obu stron śluzy są semafory świetlne. Na pocieszenie dodam, że dawny, "ręczny" system sterowania można w każdej chwili przywrócić, chociaż wymaga to ponownego montażu części zdjętych elementów. W przypadku awarii elektroniki umożliwi to jednak śluzowanie. Śluza ma wrota jednoskrzydłowe. Różnica poziomów wody jest największa w Miłomłynie - wynosi aż  3,44 metra (dla porównania w Zielonej 1,89 m, w Ostródzie 2,04 m, w Małej Rusi 1,60 m).

  • Więcej o śluzie Miłomłyn i śluzowaniu na mojej stronie tutaj

Jezioro Liwskie
Tuż za śluzą niepsodzianka. Nie wpływamy bowiem na kanał a na... jezioro Liwskie. W rzeczywistości trudno się zorientowac że to jezioro, gdyż akwatorium przypomina rozlewisko kanału obficie porośnięte roślinnością wodną. Jezioro ma długość około 400 metrów a z jego południowo-zachodniej części uchodzi potok Miłomłyński, którym kajakiem możemy zatoczyć pętlę wokół Miłomłyna (z przenoską).
Nazwa jezior i samo jezioro nie występuję w większości przewodników ani opisów szlaku Kanału Elbląskiego, podobnie zresztą jak zanikające jeziora na odcinku jezioro Ilińsk-jezioro Ruda Woda.

Ujście rzeki Korbajny

Śluza-Miłomłyn-śluza Zielona

Śluza Zielona
jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Zielonej są jeszcze śluzy w Miłomłynie, Ostródzie i Małej Rusi. Wymiary komory śluzy są następujące: długość 34,19m, szerokość 3,55 m (jeszcze węższa jest śluza Mała Ruś - o szerokości zaledwie 3,19 m).
W trakcie remontu pochylni Kanału Elbląskiego również śluzy poddano kompleksowej modernizacji i remontowi. Dawne tradycyjne rozwiązania, funkcjonujące od czasu budowy kanału, zostały zamienione na "sterowanie pilotem". Tradycyjne mechanizmy napędowe wrót były dotychczas napędzane ręcznie - za pomocą korby. Wrota otwierały się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. Niestety, tego już nie zobaczymy, a szkoda. Z pewnością ulżyło to pracy operatorów śluz, ale z drugiej strony było żywym zabytkiem hydrotechnicznym. Teraz mamy operatora z pilotem, a z obu stron śluzy semafory świetlne. Na pocieszenie dodam, że dawny, "ręczny" system sterowania można w każdej chwili przywrócić, chociaż wymaga to ponownego montażu części zdjętych elementów. W przypadku awarii elektroniki umożliwi to jednak śluzowanie.
Śluza Zielona ma wrota jednoskrzydłowe. Różnica poziomów wody w śluzie wynosi 1,89 m. Przed śluzą możemy z obu stron zacumować do drewnianego pomostu z polerami. W okolicy śluzy znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe. Śluza wyposażona jest w sygnalizację świetlną.

  • Więcej o śluzie Zielona i śluzowaniu na mojej stronie tutaj

śluza Zielona-jezioro Drwęckie

Kilometraż Miłomłyn-jezioro Drwęckie

  • 00,00 km, śluza Miłomłyn stanowisko dolne, most
  • 00,00-00,90 km, jezioro Liwskie
  • 00,06 km, ujście rzeki Liwy z lewej
  • 02,30 km, ujście rzeki Korbajny z prawej
  • 03,49 km, most betonowy na trasie Miłomłyn-Liwa
  • 04,40 km, ujście kanału obiegowego śluzy Zielona (do jazu)
  • 04,60 km, śluza Zielona
  • 04,70 km, ujście kanału obiegowego śluzy Zielona (do jazu)
  • 05,47 km, most betonowy na drodze Liwa-Piławki
  • 10,60 km, ujście kanału do jeziora Drwęckiego

Piotr Salecki (grudzień 2018)

Za śluzą Miłomłyn - fot. Piotr Salecki (2016)

Odcinek śluza Miłomłyn-śluza Zielona - fot. Piotr Salecki (2016)

Szlak śluza Miłomłyn-śluza Zielona ma wiele długich, prostych odcinków - fot. Piotr Salecki (2016)

Śluza Zielona - awanport - fot. Piotr Salecki (2016)


Śluza Zielona - fot. Piotr Salecki (2016)



Most betonowy na drodze Liwa-Piławki - fot. Piotr Salecki (2016)

Za mostem tablica szlaku kajakowego z informacją że do sklepu 300 metrów - fot. Piotr Salecki (2016)


Ujście cieku wodnego do kanału - fot. Piotr Salecki (2016)


Ujście Kanału Elbląskiego do jeziora Drwęckiego - widok od jeziora w stronę kanału - fot. Piotr Salecki (2016)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź