Śluza Zielona
jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Zielonej są jeszcze śluzy w Miłomłynie, Ostródzie i Małej Rusi. Godziny otwarć mostów i śluz na całym szlaku od Gdańska do Iławy - klikamy tutaj.
Wymiary komory śluzy są następujące: długość 34,19m, szerokość 3,55 m (jeszcze węższa jest śluza Mała Ruś - o szerokości zaledwie 3,19 m). Pierwotnie komory śluz Miłomłyn i Zielona zbudowane były z drewnianych bali i zostały przebudowane na betonowe w latach 1925-1926. Komora śluzy Ostróda zbudowana z cegły w latach 1931-1932. Jedynie śluza Mała Ruś nie uległa zmianom i ma do dzisiaj komorę murowaną z cegły.
Wrota śluz zbudowane są z drewnianych bali, pokrytych poszyciem z drewna (dębowego lub sosnowego). Wrota funkcjonują według tradycyjnych rozwiązań, zastosowanych w czasie budowy kanału. Śluza Zielona i Miłomłyn ma wrota jednoskrzydłowe a Ostróda i Mała Ruś - dwuskrzydłowe. Mechanizmy napędowe wrót napędzane są ręcznie - za pomocą korby. W przypadku Zielonej i Miłomłyna wrota otwierają się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. W przypadku Ostródy i Małej Rusi cięgna natomiast są sztywne i przytwierdzone bezpośrednio do skrzydeł wrót. Różnice poziomów wody w śluzach są znaczne - największe w śluzie Miłomłyn - 3,44 metra, w Zielonej 1,89 m, w Ostródzie 2,04 m, w Małej Rusi 1,60 m.
Miejsca do cumowania przy śluzach są zróżnicowane. W śluzie Zielona od strony Ostródy jest możliwość cumowania w awanporcie - z jednej strony przy skarpowym, ziemnym brzegu, z drugiej brzeg jest niższy i jest nawet niewielki pomost.
Od strony Miłomłyna przed śluzą najlepiej cumować do brzegu zachodniego (patrząc na śluzę - prawego). Są tam nawet drewniane stoły i ławy.
W okolicy śluz znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe.
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07118.jpg)
Panorama śluzy od strony MIłomłyna - fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07087.JPG)
Kantorek śluzowego z "instrukcją użytkowania śluzy"... Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07087_2.jpg)
... której treść miejscami wywołuje uśmiech na twarzy. Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07088.JPG)
Po wschodniej stronie śluzy porządku pilnuje okazały brytan. I niech Was nie zwiedzie jego poczciwy wygląd - jest groźny... Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07098.JPG)
Na szczęście przejścia przez pomosty na wrotach są zabezpieczone solidnymi bramkami z odpowiednim napisem. . Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07127.jpg)
Panorama śluzy - widok w kierunku Ostródy. Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07121.JPG)
Mechanizm cięgnowo-łańcuchowy do otwierania i zamykania jednostronnych wrót śluzy. Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07130.JPG)
Wnęka z krzyżem cumowniczym. Obkładanie tutaj cumy z pewnością spowoduje zabrudzenie pokładu...
Polery cumownicze zlokalizowane są jeszcze wzdłuż komory śluzy ale tylko na skrajnych końcach, w okolicy wrót. Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07131.jpg)
... a wychodzenie po takich drabinkach jest niebezpieczne. Jeśli jakiś załogant pomaga przy operacji śluzowania będąc poza jachtem, zabierzcie go na pokład po wyjściu ze śluzy. Fot. Piotr Salecki (2010)
![](/sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/DSC07148.jpg)
Awanport śluzy Zielona od strony Ostródy. Fot. Piotr Salecki (2010)
Piotr Salecki (wrzesień 2010)
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź