Śluza Zielona - artykuł archiwalny, aktualny do 2015 roku

Śluza Zielona
jest typową śluzą na szlaku Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego. Oprócz śluzy Zielonej są jeszcze śluzy w Miłomłynie, Ostródzie i Małej Rusi. Godziny otwarć mostów i śluz na całym szlaku od Gdańska do Iławy - klikamy tutaj.

Wymiary komory śluzy są następujące: długość 34,19m, szerokość 3,55 m (jeszcze węższa jest śluza Mała Ruś - o szerokości zaledwie 3,19 m). Pierwotnie komory śluz Miłomłyn i Zielona zbudowane były z drewnianych bali i zostały przebudowane na betonowe w latach 1925-1926. Komora śluzy Ostróda zbudowana z cegły w latach 1931-1932. Jedynie śluza Mała Ruś nie uległa zmianom i ma do dzisiaj komorę murowaną z cegły.

Wrota śluz zbudowane są z drewnianych bali, pokrytych poszyciem z drewna (dębowego lub sosnowego). Wrota funkcjonują według tradycyjnych rozwiązań, zastosowanych w czasie budowy kanału. Śluza Zielona i Miłomłyn ma wrota jednoskrzydłowe a Ostróda i Mała Ruś - dwuskrzydłowe. Mechanizmy napędowe wrót napędzane są ręcznie - za pomocą korby. W przypadku Zielonej i Miłomłyna wrota otwierają się przy pomocy łańcucha sprzężonego z drewnianą belką, zamocowanego do podstawy pomostu komunikacyjnego. W przypadku Ostródy i Małej Rusi cięgna natomiast są sztywne i przytwierdzone bezpośrednio do skrzydeł wrót. Różnice poziomów wody w śluzach są znaczne - największe w śluzie Miłomłyn - 3,44 metra, w Zielonej 1,89 m, w Ostródzie 2,04 m, w Małej Rusi 1,60 m.

Miejsca do cumowania przy śluzach są zróżnicowane. W śluzie Zielona od strony Ostródy jest możliwość cumowania w awanporcie - z jednej strony przy skarpowym, ziemnym brzegu, z drugiej brzeg jest niższy i jest nawet niewielki pomost.
Od strony Miłomłyna przed śluzą najlepiej cumować do brzegu zachodniego (patrząc na śluzę - prawego). Są tam nawet drewniane stoły i ławy.

W okolicy śluz znajdują się również znaki żeglugowe, łaty wodowskazowe.



Panorama śluzy od strony MIłomłyna - fot. Piotr Salecki (2010)


Kantorek śluzowego z "instrukcją użytkowania śluzy"... Fot. Piotr Salecki (2010)

... której  treść miejscami wywołuje uśmiech na twarzy. Fot. Piotr Salecki (2010)


Po wschodniej stronie śluzy porządku pilnuje okazały brytan. I niech Was nie zwiedzie jego poczciwy wygląd - jest groźny... Fot. Piotr Salecki (2010)


Na szczęście przejścia przez pomosty na wrotach są zabezpieczone solidnymi bramkami z odpowiednim napisem. . Fot. Piotr Salecki (2010)


Panorama śluzy - widok w kierunku Ostródy. Fot. Piotr Salecki (2010)


Mechanizm cięgnowo-łańcuchowy do otwierania i zamykania jednostronnych wrót śluzy. Fot. Piotr Salecki (2010)


Wnęka z krzyżem cumowniczym. Obkładanie tutaj cumy z pewnością spowoduje zabrudzenie pokładu...
Polery cumownicze zlokalizowane są jeszcze wzdłuż komory śluzy ale tylko na skrajnych końcach, w okolicy wrót. Fot. Piotr Salecki (2010)


... a wychodzenie po takich drabinkach jest niebezpieczne. Jeśli jakiś załogant pomaga przy operacji śluzowania będąc poza jachtem, zabierzcie go na pokład po wyjściu ze śluzy. Fot. Piotr Salecki (2010)


Awanport śluzy Zielona od strony Ostródy. Fot. Piotr Salecki (2010)

Piotr Salecki (wrzesień 2010)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź