Kanał Elbląski: Miłomłyn-Kanał Iławski - jezioro Dauby - jezioro Jeziorak

Kanał Iławski opis od Jezioraka do Miłomłyna
jezioro Jeziorak-jezioro Dauby-Karnity-Dębinka-Miłomłyn

Opisywany tu szlak kanału Iławskiego, przez wielu wodniaków uważany jest za najpiękniejszy w całym systemie Kanału Elbląskiego.

Zatoka Kraga
Wejście do Kanału zlokalizowane jest na krańcu Zatoki Kraga. W pobliżu, na lewym brzegu usytuowany jest pomost Związku Gmin Jeziorak, w miejscowości Duba. Tutaj możemy położyć maszt. Na drugim brzegu tuż przy tablicy z oznakowaniem wejścia na szlak kanałowy
możemy zacumować we wnęce w trzcinach.

  • Pomost cumowniczy Duba - więcej tutaj

Jezioro Dauby
Pierwszy odcinek kanału jest dość krótki i wkrótce wpływamy na jezioro Dauby. Skręcamy w lewo i widzimy przed sobą cały przestwór jeziora. Wejście do kolejnego odcinka kanałowego znajduje się w odległości około kilometra, w jednej trzeciej długości jeziora. Wejście to zlewa się w ścianie wysokiej zieleni, dlatego wypatrujemy znaku oznaczającego wejście do kanału. Jezioro jest dość poważnie zarośnięte, dlatego pływanie poza wyznaczonym szlakiem może spowodować zatkanie układu chłodzenia naszego silnika.

  • Więcej o jeziorze Dauby - tutaj

Wrota Bezpieczeństwa
Do Miłomłyna mamy około 11 kilometrów. Po drodze mijamy dziewięć mostów oraz Wrota Bezpieczeństwa:  Zagadka i Ligowo. Szerokość kanału w miejscu posadowienia wrót gwałtownie się zmniejsza - należy bardzo uważać. Wrota bezpieczeństwa chronią kanał przed utratą wody.
Na odcinku między wrotami kanał przechodzi bowiem w sztucznym nasypie-
grobli, usypanej poprzez wody jeziora  Karnickiego. Lustro wody jeziora jest poniżej lustra wody w Kanale. Gdyby więc nastąpiło przerwanie grobli, woda zaczęłaby spływać z Kanału do jeziora Karnickiego. Chronią przed tym właśnie Wrota Bezpieczeństwa Zagadka i Ligowo. Wrota te, w razie obniżenia poziomu wody w Kanale zablokują odpływ wody z Kanału, a tym samym z jeziora Jeziorak. Podobne Wrota Bezpieczeństwa chronią przed odpływem wody z innych jezior i odcinków kanału, oraz umożliwiają prace konserwacyjne przy pochylniach. Kiedy płyniemy Kanałem Iławskim jezioro Karnickie bardzo dostrzec z poziomu naszego jachtu. Przeszkadza w tym nasyp i roślinność.

  • Więcej o wrotach tutaj: Zagadka | Ligowo

Szerokość kanału na wysokości wrót wynosi nieco powyżej 3 metrów. Dlatego obowiązuje tu zakaz wymijania, a z obu stron wrót są usytuowane zatoczki postojowe. Dodatkowym utrudnieniem jest ograniczenie widoczności wrót - pierwsze (Zagadka 8,86 km), zlokalizowane są pod mostem, po ostrym zakręcie w lewo, drugie (Ligowo, 6,5 km) znajdują się za zakrętem kanału o 90 stopni. Należy zwolnić i bardzo uważać. Przygotowana do asekuracji załoga, z bosakiem i odbijaczami pod ręką nie jest przesadą.

Charakterystyczne miejsca przy których możemy zacumować
Zasadniczo na całej długości kanału nie powinniśmy bez potrzeby cumować. Po pierwsze dlatego, że brzegi kanału nie są do tego przystosowane. Po drugie - nie ma zbyt dużo dostosowanych do tego miejsc. Są za to pojedyncze prywatne pomosty i przystań Strażnika Wodnego a także przystań kajakowa w Dębince - wyznaczone miejsce do wodowania kajaków i budynek zaplecza z ofertą jego sprzedaży.
[aktualizacja 2024: w Dębince tuż przy kanale wybudowano miejsce rekreacji, składające się z wiaty z ławą biesiadną i placu zabaw]
W okolicy Wrót Bezpieczeństwa znajdują się natomiast mijanki - miejsca gdzie kanał poszerza się, umożliwiając przepuszczenie jednostek płynących z naprzeciwka, zwłaszcza że w okolicy wrót kanał ostro skręca utrudniając manewry. Są również trzy miejsca w których na kanale stworzone są naturalne zatoczki, stwarzające możliwość bezpiecznego postoju "na dziko" na nawet noclegu. Wielu wodniaków zatrzymuje się przy moście w Karnitach. Jest to szósty most, licząc od Zatoki Kraga, albo pierwszy po minięciu Wrót Bezpieczeństwa Ligowo w kierunku na Miłomłyn. Stamtąd bowiem można dojść spacerem do Pałacu w Karnitach gdzie mieści się restauracja i hotel, a cały kompleks znany jest z powieści Z. Nienackiego "Pan Samochodzik i złota rękawica".

Bezpieczeństwo żeglugi
Kanał Iławski przebiega wzdłuż długich, zalesionych odcinków. Drzewa rosną tuż nad wodą, pochylając się swoimi koronami w stronę kanału. Na niektórych odcinkach zmniejsza to żeglowny prześwit i przeszkadza przy wymijaniu. Drzewa tworząc gęsty szpaler zasłaniają promienie słoneczne i miejscami płyniemy w półmroku. W wodzie pływają też gałęzie i konary drzew, a nawet pojedyncze bale wzmacniające brzegi kanału. Część z nich, mocno nasiąknięta wodą jest niewidoczna. Uderzenie w taką przeszkodę powoduje duży dyskomfort dla sternika i załogi, dlatego bądźcie na to po prostu przygotowani. W kilku miejscach spłycenia są na tyle duże, że o dno możemy zaczepić silnikiem jeśli mamy taki z długą kolumną.
Podczas wielu rejsów na tym kanale w latach 2016-2024 roku, zahaczałem wielokrotnie śrubą o "coś" pod wodą. Należy płynąć ostrożnie i uważać.
Kanał Iławski obfituje w bardzo ostre zakręty, ograniczające widoczność. Są one także w pobliżu Wrót Bezpieczeństwa. Należy bardzo uważać, zwolnić i zgodnie ze znakami nadawać sygnały dźwiękowe. Linie wysokiego napięcia zostały oznakowane, ale wszyscy płyną tu i tak z położonym masztem. Najniższa linia ma prześwit 8 metrów.


Węzeł wodny Miłomłyn

W Miłomłynie szlak rozgałęzia się - w prawo szeroka zatoka,  prowadzi do śluzy Miłomłyn. Tamtędy wiedzie szlak do Ostródy. Można tam zacumować przy pomoście przed śluzą. Na prawym brzegu jest przystań statków pasażerskich.  Droga wodna do Elbląga prowadzi na wprost.

Jeśli chcemy zrobić zakupy w Miłomłynie, płyniemy szlakiem jak do Elbląga i po kilkuset metrach kanał zakręca w lewo. Tworzy się szerokie rozlewisko i tam szlak rozgałęzia się - do Miłomłyna skręcamy ostro w prawo w zatokę, która nazywa się Liwski Staw (nazywana również Oborą). Trudno to miejsce przeoczyć, gdyż po pierwsze, kanał znacznie się poszerza, a po drugie, prawej stronie kanału widać rząd drewnianych pali, służących kiedyś do cumowania tratw. W zatoczce zlokalizowane są pomosty miejskie i Przystań Na Wyspie - rekomendowana jako miejsce postoju. Blisko stąd do Miłomłyna. Nieco dalej zlokalizowane są pomosty przystani miejskiej, poddane generalnemu remontowi w 2021 roku.

Port jachtowy w Miłomłynie - aktualizacja 2022
Zaraz za wspomnianym rozlewiskiem, na północnym brzegu kanału został wybudowany w latach 2020-2022 ogromny basen portowy, który stanowi zalążek przyszłego portu jachtowego z pełnym zapleczem, slipem i możliwością zimowania łodzi. Część stanowisk w y-bomach, część burtą do nabrzeży. Zaplecze lądowe portu jest stopniowo, aczkolwiek systematycznie rozbudowywane.

Piotr Salecki (styczeń - kwiecień 2016, aktualizacja maj 2018, 2022, 2024)

Kilometraż Jeziorak-Miłomłyn

  • 11,00 km, wejście na Kanał Iławski, most betonowy na trasie Duba-Urowo
  • 10,80 km, wyjście z Kanału Iławskiego na jezioro Dauby
  • 10,00 km, wejście z jeziora Dauby na Kanał Iławski
  • 09,50 km, most betonowy na trasie Mozgowo-Urowo (północny brzeg miejscowość Mozgowo)
  • 08,90 km, Wrota Bezpieczeństwa Zagadka, most drogowy
  • 07,70 km, most betonowy na trasie Wielowieś-Karnity
  • 07,40 km, początek słynnej grobli karnickiej 
  • 06,90 km, koniec grobli karnickiej
  • 06,70 km, bardzo ostry zakręt w prawo, tuż za nim Wrota Bezpieczeństwa (północny brzeg miejscowość Ligi)
  • 06,50 km, Wrota Bezpieczeństwa Ligowo
  • 05,70 km, most drogowy Karnity-Bynowo, tuż za nim bardzo ostry zakręt w lewo
  • 04,70 km, most drogowy Dębinka-Karnity (miejscowość Dębinka)
  • 03,80 km, most na trasie Dębinka-Zalewo
  • 01,50 km most drogowy prowadzący do majątku Kamieńczyk
  • 01,00 km, most drogowy Miłomłyn-Zalewo
  • 00,00 km, śluza Miłomłyn


Galerie zdjęć

  • jezioro Jeziorak-kanał Iławski-jezioro Dauby - tutaj
  • jezioro Dauby-kanał Iławski-Miłomłyn - tutaj
  • Miłomłyn-kanał Iławski-jezioro Dauby - tutaj
Nawigacja zdjęciowa


Kraniec Jezioraka - Zatoka Kraga. Tuż przed mostem na lewym brzegu pomost cumowniczy, natomiast na prawo od znaku oznaczającego wejście na szlak kanałowy - przecinka w trzcinach do cumowania "na dziko" - fot. Piotr Salecki (2016)


Kraniec Jezioraka - Zatoka Kraga. Tuż przed mostem na prawo od znaku oznaczającego wejście na szlak kanałowy - przecinka w trzcinach do cumowania "na dziko" - fot. Piotr Salecki (2016)

Kraniec Jezioraka - Zatoka Kraga. Tuż przed mostem na lewym brzegu pomost cumowniczy - fot. Piotr Salecki (2016)

Odcinek kanału prowadzący na jezioro Dauby jest dość krótki - fot. Piotr Salecki (2016)


Wyjście na jezioro Dauby jest bardzo malownicze. Skręcamy w lewo. Fot. Piotr Salecki (2016)

Wejścia na kolejny odcinek Kanału Iławskiego trudno odszukać w ścianie zieleni. Pomaga nam znak. Tuż przy kanale na prawym brzegu pomost cumowniczy - fot. Piotr Salecki (2016)


Widok na jezioro Dauby. Mało żeglarzy decyduje się postawić tu maszt i żeglować, większość kontynuuje rejs z położonym masztem Kanałem Iławskim do Miłomłyna - fot. Piotr Salecki (2016)


Kanał Iławski zaraz po wejściu z jeziora Dauby - fot. Piotr Salecki (2016)


Most i linia wysokiego napięcia na wysokości 9,1 m - fot. Piotr Salecki (2016)


Za mostem kanał skręca w lewo i przechodzi w długi prosty odcinek zakończony łukiem w lewo...
Na początku tego łuku nad kanałem przechodzi linia wysokiego napięcia na wysokości 10,2 metra


... za którym znajduje się most i Wrota Bezpieczeństwa Zagadka - widać je na samym końcu zdjecia
i kolejna linia wysokiego napięcia na wysokości 9,4 metra - fot. Piotr Salecki (2016)


Wrota Bezpieczeństwa Zagadka. Należy zwolnić i bardzo uważać na jednostki płynące z przeciwnego kierunku. Nie ma możliwości mijania - fot. Piotr Salecki (2016)


Wrota Bezpieczeństwa Zagadka - fot. Piotr Salecki (2016)


Za Wrotami Zagadka kanał łagodnym łukiem skręca w lewo, następnie po około siedmiusetmetrowym prostym odcinku następuje ostry zakręt w prawo, przy którym na lewym brzegu widoczne jest szerokie rozlewisko. Być może są to pozosta łości dawnej mijanki albo miejsca załadunku barek - fot. Piotr Salecki (2016)


Za zakrętem widoczny kolejny most na km 07,70 - fot. Piotr Salecki (2016)


Za mostem po około dwustu metrach linia wysokiego napięcia na wysokości 8 metrów i zakręt w lewo.
Przy nim na prawym brzegu widoczne zabudowania przypominające siedzibę Nadzoru Wodnego. Pomost i łodzie, na brzegu boje szlakowe - fot. Piotr Salecki (2016)


Po przepłynięciu mniej więcej kilometra kanał bardzo gwałtownie zakręca  w prawo a tuż za zakrętem znajdują się Wrota Bezpieczeństwa Ligowo - fot. Piotr Salecki (2016)


Kanał za Wrotami Bezpieczeństwa Ligowo - fot. Piotr Salecki (2016)


i kolejny most na km 05,70. Przed mostem na prawym brzegu solidny pomost. Droga przechodząca przez most doprowadzi nas do Pałacu w Karnitach, znanego z powieści Z. Nienackiego "Pan Samochodzik i Złota Rękawica". W Pałacu mieści się hotel i restauracja - fot. Piotr Salecki (2016)


Na odcinku kilometra kanał łagodnie łukuje raz w lewo, raz w prawo - fot. Piotr Salecki (2016)


Charakterystyczne miejsce na lewym brzegu kanału - trzcinowisko, niewystępujące na pozostałych odcinkach - fot. Piotr Salecki 92016)


Następny most na km 04,70 na trasie Dębinka-Karnity - fot. Piotr Salecki (2016)


Charakterystyczne miejsce na lewym brzegu. Wieś Dębinka. Pomost i piaszczysty brzeg - dla spływów kajakowych. W tle budynek zaplecza z ofertą sprzedaży - fot. Piotr Salecki (2016)


Dębinka - budynek zaplecza spływów kajakowych - fot. Piotr Salecki (2016)


Dębinka - oznakowanie przystani kajakowej - znaki są już mocno naruszone zębem czasu - fot. Piotr Salecki


Kolejny most na kilometrze 03,80 droga Dębinka-Zalewo


Charakterystyczny, solidny pomost cumowniczy na lewym brzegu - fot. Piotr Salecki (2016)


Km 02,2. Kolejna, szeroka zatoka-mijanka umożliwiająca nawet bezpieczny nocleg - fot. Piotr Salecki (2016)


Most na km 01,50 Kanału Iławskiego na drodze do majątku Kamieńczyk - fot. Piotr Salecki (2016)


Końcowy odcinek szlaku, stąd już blisko do Miłomłyna - fot. Piotr Salecki (2016)


Most w Miłomłynie, zaraz za mostem rozgałęzienie szlaków wodnych. W prawo - do śluzy Miłomłyn i przystani białej floty, na wprost - do przystani w Miłomłynie - Na Wyspie i miejskiej oraz do jeziora Ilińsk, Ruda Woda - fot. Piotr Salecki (2016)


Rozgałęzienie szlaku w Miłomłynie - fot. Piotr Salecki (2016)


Z prawej strony przystań białej floty w Miłomłynie, na wprost śluza Miłomłyn, lewy brzeg z umocnionym nabrzeżem i możliwością cumowania - fot. Piotr Salecki (2016)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź