
Suchacz-Cegielnia to nowy, jeszcze nieotwarty port położony na wschodnim krańcu Suchacza, na południowym brzegu Zalewu Wiślanego. Choć w przypadku tego portu słowo "nowy" jest niezupełnie trafne.
Suchacz-Cegielnia to nowy, jeszcze nieotwarty port położony na wschodnim krańcu Suchacza, na południowym brzegu Zalewu Wiślanego, około 1,8 km na wschód od portu w Suchaczu. Choć w przypadku tego portu słowo "nowy" jest niezupełnie trafne.
Port bowiem istniał już przed wojną i służył głównie do ekspedycji cegły i płodów rolnych. Funkcjonował także po II Wojnie Światowej, aż w latach sześćdziesiątych zaprzestano jego eksploatacji. Basen zaczął stopniowo się zamulać i zarastać, nabrzeża ulegały degradacji, aż wreszcie miejsce to zupełnie nie przypominało portu. Podobny los spotkał wiele innych, podobnych portów w rejonie pomiędzy Tolkmickiem a Kamienicą Elbląską. Część z nich została zrewitalizowana, odmulona i znowu pełni portowe funkcje, są jednak wciąż takie, które nadal czekają na odkrycie przez inwestorów.
Suchacz-Cegielnia należy do tej pierwszej grupy. W ramach prac odmulono i pogłębiono kanał wejściowy i akwatorium basenu portowego, nabrzeża skarpowe wzmocniono drewnianym palowaniem i narzutem kamiennym, osłoniętym metalową siatką nierdzewną. Wybudowano slip i solidne, drewniane pomosty. Trwało to kilka lat. Obecnie trwają prace w części lądowej. W trakcie tych prac zalewowe sztormy dały znać o sobie, naruszając konstrukcję slipu, podmywając fragmenty umocnień brzegowych, spłycając kanał wejściowy. W samym kanale wejściowym na dnie nalegają kamienie, więc obecnie wejście do portu jest niemożliwe, nawet "awaryjnie". Przed otwarciem portu zostaną oczywiście przeprowadzone odpowiednie prace.
Port, wraz z kanałem wejściowym kształtem przypomina nieco chemiczne naczynie. Główny basen portowy kształtem zbliżony jest do trójkąta. Suchacz-Cegielnia, dzięki falochronowi i wspomnianemu kanałowi wejściowemu jest całkowicie osłonięty od falowania. Port nie będzie miał charakteru komercyjnego, ale kulturalni wodniacy będą mile widziani.
Do cumowania (burtą) przeznaczone są cztery solidne, stałe drewniane pomosty zlokalizowane parami na nabrzeżu Południowym i Zachodnim. Są wyposażone w drabinki wyłazowe, knagi cumownicze i odbojnicę z elastomeru.
Ważne informacje
- W sezonie 2025 port jest zamknięty dla żeglarzy, w kanale wejściowym są spłycenia i zalegają na dnie kamienie. O otwarciu portu poinformuję i zaktualizuję treść w tym artykule.
- GPS: 54°17'22.0"N, 19°26'43.0"E (wejście)
- Galeria zdjęć Piotra Saleckiego z września 2025 - tutaj
Piotr Salecki (wrzesień 2015)

Suchacz-Cegielnia, panorama basenu portowego od strony kanału wejściowego - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2025)

Suchacz-Cegielnia, panorama basenu portowego od strony Nabrzeża Południowego i slipu - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2025)

Pomost cumowniczy przy Nabrzeżu Południowym - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2025)

Pomosty cumownicze przy Nabrzeżu Południowym - fot. Piotr Salecki (wrzesień 2025)
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź