Śluza Gdańska Głowa
To początek Szkarpawy. Jest to zabytkowa budowla. Kilka lat temu przeszła gruntowny remont a w 2004 roku modernizację, polegającą na zamontowaniu w głowie śluzy dodatkowych wrót - wynurzających się spod wody. Umożliwia to śluzowanie dużym, przeszło stumetrowym statkom pasażerskim - fotoreportaż klikamy tutaj
[dopisek sierpień 2011] Od 01 września 2011 do 31 marca 2012 śluza Gdańska Głowa będzie zamknięta z powodu remontu. Zamknięcie przedłużone do 13 maja 2012.
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/002panoramasluzy1.jpg)
Śluza Gdańska Głowa od strony Wisły: najpierw widać charakterystyczny czerwony budynek... fot. P. Salecki
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/003panoramasluzy2.jpg)
... potem mostek obrotowy tuż przed śluzą. Przy wchodzeniu do awanportu śluzy spycha nas silny prąd Wisły. Tamże pływające śmieci, gałęzie, czasem "pływające wyspy" - fot. P. Salecki
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/IMG_0225cumowanieprzedsluza.jpg)
Jeśli musimy, cumujemy do kierownic śluzy po prawej stronie, stamtąd kładka prowadzi na wał i na brzeg - fot. P. Salecki
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/007biurosluzy.jpg)
W tym budynku mieści się biuro śluzy - wejście od prawej strony - fot. P. Salecki
Do śluzy Gdańska Głowa możemy wejść z postawionym masztem. Wysokość do obrotowego mostka wynosi od 8 do 11 metrów. Jest to uzależnione od poziomu wody w Wiśle. Jeśli jest wysoka woda, lub nasz maszt jest wyższy - prosimy o otwarcie mostka. Jest to operacja, która wymaga w kilku chwilach użycie znacznej siły przez operatora śluzy, dlatego pomoc męskiej części załogi jest wskazana. A zwłaszcza, gdy dyżur pełni płeć piękna. Oferta pomocy przy otwarciu zwykle również likwiduje ewentualne opory obsługi przed otwarciem i uwagi typu "przecież możecie sobie położyć maszt". W każdym razie mostek jest otwierany i funkcjonuje - na dowód zdjęcia.
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/003_th.jpg)
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/004_th.jpg)
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/005_th.jpg)
Funkcjonowanie mostka obrotowego przy śluzie Gdańska Głowa - klikamy na zdjęcia by je powiększyć - fot. P. Salecki.
Mostek nad śluzą ma konstrukcję wzmocnioną od dołu stalowymi ukośnymi wspornikami. Staramy się przechodzić w miejscu, gdzie światło pod mostkiem jest największe. Nie będzie przesadą wysadzenie desantu - nawet jeśli nie trzeba pomagać przy otwarciu mostka. Załogant oceni z góry czy aby na pewno zmieścimy się pod mostkiem a potem odbierze od nas cumy w komorze śluzy i pójdzie dokonać opłaty. Cumujemy oczywiście nabiegowo i uważamy z luzowaniem lub wybieraniem cum, chociaż najczęściej różnice poziomów wody są nieznaczne.
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/0218otwarciemostka.jpg)
Otwarcie mostka obrotowego wymaga użycia sporej siły fizycznej najlepiej dwóch osób - fot. P. Salecki
Od strony Wisły zbudowane są - wyraźnie wyższe od wrót śluzy - wrota przeciwpowodziowe. Chociaż najczęściej są one otwarte, to przy wysokiej, powodziowej wodzie oraz w sezonie zimowym są zamknięte na stałe. Takie sytuacje zdarzają się rzadko, ostatnio kilka lat temu w lipcu. Konsekwencją jest oczywiście brak możliwości prześluzowania i konieczność oczekiwania - co może trwać nawet kilka dni lub dłużej. Dlatego warto śledzić komunikaty o stanie wód aby uniknąć nieprzyjemne niespodzianki.
W okolicy śluzy nie ma żadnej gastronomii ani sklepu. Dłuższy postój jachtem zalecam od strony Szkarpawy, na przykład w zatoce za śluzą.
![](../../sites/zalewwislany.pl/files/images/obrazki/zdjecia/006zamknietewrotappowodziowe2.jpg)
Panorama śluzy z zamkniętymi wrotami przeciwpowodziowymi - fot. P. Salecki
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź