Porty, przystanie, miejsca schronienia na Wiśle

Wisła znacząco różni się od innych rzek na Pomorskim Szlaku Żeglarskim. Przede wszystkim występuje na niej silny prąd. Na odcinku Przekopu Wisły od Zatoki Gdańskiej do Świbna/Gdańskiej Głowy rzeka płynie prosto, zataczając łagodny łuk. Jest tu, w porónaniu do dalsych odcinków, stosunkowo dużo miejsc, gdzie możemy zacumować. Jest to również najczęściej odwiedzany przez wodniaków odcinek Wisłyi, gdyż jest on częścią szlaku z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany i Pojezierze Iławskie.

Dalej w górę Wisły rzeka zaczyna meandrować. Jest regulowana jest za pomocą ostróg regulacyjnych. Część z nich jest zrujnowana i niewidoczna, szczególnie przy wyższym stanie wody. Pomiędzy tymi ostrogami brzegi najczęściej nie są umocnione i możemy tam swobodnie lądować. Ciekawym miejscem do lądowania "na dziko" są wysokie skarpy wiślane na zachodnim brzegu Wisły, od Białej Góry do Tczewa.

Cumując "na dziko" warto pamiętać o znacznych wahaniach poziomu wody na rzece. Przy dłuższym postoju może to spowodować "utknięcie" przy brzegu.

Locja szlaku dolnej Wisły jest - tutaj
Piotr Salecki (kwiecień 2012)

Mikoszewo - baza rybacka na wschodnim brzegu (939,5 km Wisły)
Pomost cumowniczy przy charakterystycznej wieżyczce obserwacyjnej (pozostałości dawnej placówki Wojsk Ochrony Pogranicza). Miejsce do awaryjnego i możliwie krótkiego postoju.
Szczegółowy opis - tutaj
Świbno - port rybacki (938,9 km Wisły)
Obszerny i osłoniety basen portowy pozwala na bezpieczny dłuższy postój. W porcie nie ma jednak żadnej infrastruktury dla żeglarzy.
Szczegółowy opis - tutaj
 
Mikoszewo - przystań rybacka (937,5 km Wisły)
Miejsce do awaryjnego i możliwie krótkiego postoju w pobliżu przyczółków promu Świbno-Mikoszewo.
Szczegółowy opis -
tutaj
Mikoszewo-Świbno. Przyczółki dawnego promu kolei wąskotorowej
Klimatyczne miejsce na postój "na dziko" jachtem mieczowym. Zanim opłyniemy do brzegu możemy utknąć na płyciźnie. W pobliżu brzegu resztki drewnianych pali. Brak kamieni i kamiennych umocnień brzegowych.
Szczegółowy opis - tutaj
Przegalina - basen opuszczony (936,5 km Wisły)
Basen portu i warsztatów remontowych Przedsiębiorstwa Budownictwa Wodnego znajduje się nieco poniżej awanportu śluzy Przegalina. Nie ma bezpiecznych nabrzeży (dalby, slipy torowe)  ani żadnych wygód dla żeglarzy. Obecnie miejsce opuszczone. Szczegółowy opis - tutaj
Przegalina - awanport śluzy (936 km Wisły)
Miejsce osłonięte od falowania na Wiśle. Możliwośc zacumowania long side do długich kierownic śluzy. Rekomendowane na krótki postój.
Szczegółowy opis
- tutaj
Gdańska Głowa - awanport śluzy (931 km Wisły)
Miejsce osłonięte od falowania na Wiśle. Możliwośc zacumowania long side do długich kierownic śluzy (wyjście na brzeg od strony południowej). ekomendowane na krótki postój.
Szczegółowy opis
- tutaj
Nabrzeże Kiezmark przy moście trasy Gdańsk-Warszawa (929,7 km Wisły)
Betonowe, solidne nabrzeże. Nad nami most, wokół zielone tereny zalewowe Wisły. Do cywilizacji daleko. Szczegółowy opis - wkrótce
Nabrzeże Leszkowy (927,2 km Wisły)
Betonowe, solidne nabrzeże dawnej przeładowni, około 5 km w górę rzeki od mostu w Kiezmarku. Wokół zielone tereny zalewowe Wisły. Do cywilizacji daleko. Szczegółowy opis - tutaj
Tczew - port i była stocznia rzeczna (909 km Wisły)
Obszerny basen portowy osłonięty od falowania. Miejsce dawnej stoczni rzecznej (w upadłości). Część nabrzeży przystosowana do cumowania (raczej dużych jednostek), część nabrzeży wyposażona w pochylnie. Nie ma tu żadnej infrastruktury dostępnej dla żeglarzy. Szczegółowy opis - tutaj
Tczew - basen portowy (908,7 km Wisły)
Basen położony pomiędzy mostem a basenem Stoczni Tczew. Miejsce opuszczone, głębokości nieznane.
Szczegółowy opis - tutaj
Tczew - przystań żeglarska (908 km Wisły)
Przystań z pomostem pływającym umożliwiającym bezpieczne cumowanie około dziesięciu jednostkom. Dla wodniaków dostępna jest infrastruktura przystani, prąd, woda, wc, prysznice. W budynku przystani restauracja. Miejsce nie jest osłonięte od falowania. Szczegółowy opis - tutaj
Tczew - pomost cumowniczy (od wiosny 2012)
Pomost cumowniczy w budowie.
Szczegółowy opis -
tutaj
Kanał Międzyłęski (896,5 km Wisły)
Szczegółowy opis - wkrótce tutaj
Biała Góra - awanport śluzy (886,6 km Wisły)
Miejsce osłonięte od falowania na Wiśle. Możliwośc zacumowania long side do  kierownic śluzy lub wprost do brzegu. Rekomendowane na krótki postój.
Szczegółowy opis
- tutaj
  

opracował Piotr Salecki (kwiecień 2012)

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź