Most podnoszony w Żelichowie na rzece Tudze został zbudowany w latach 2022-2023 na bazie istniejącego tu wcześniej mostu stałego. Most ten zdecydowanie wyróżnia się wśród innych obiektów hydrotechnicznych na Żuławach, ze względu na zastosowane rozwiązania - przęsło podnoszone, zamiast jak zazwyczaj zwodzone czy obrotowe.
Wprowadzenie takiego rozwiązania z góry ograniczyło prześwit jednostek, które mogą przepływać pod uniesionym przęsłem mostu i wykluczyło na przykład jachty z postawionym masztem. Ponieważ jednak na Tudze znajdują się inne mosty stałe oraz liczne linie wysokiego napięcia z niewielkim prześwitem, projektanci - którzy w ramach kontraktu mogli zdecydować o budowie mostu zwodzonego lub podnoszonego - wybrali tę drugą opcję.
Z obu stron mostu na rzece zbudowano pływające pomosty cumownicze. Do każdego pomostu mogą zacumować burtą dwie jednostki turystyczne średniej wielkości. Pomosty, choć w założeniu były przeznaczone do cumowania jednostek oczekujących na otwarcie mostu, zostały oznakowane literą P, co skutkuje wielotygodniowym lub całosezonowym używaniem ich jako miejsc postoju przez lokalnych wodniaków. Płynącym Tugą utrudnia to postój i żeglugę lub wymusza na nich cumowanie burtą do stojących stale jednostek, co powoduje znaczące zmniejszenie szerokości drogi wodnej w takim miejscu.
Piotr Salecki (2023)
Ważne informacje
- Galeria zdjęć mostu w Żelichowie na naszej stronie - tutaj
- Koordynaty GPS mostu zwodzonego w Żelichowie: 54°14'34.6"N 19°08'40.2"E
- Godziny otwarć mostu podnoszonego w Żelichowie - tutaj.
Odpowiedzi
Dodaj nową odpowiedź