Rybina - most obrotowy - kolejowy (Szkarpawa)

Most obrotowy Żuławskiej Kolei Wąskotorowej w Rybinie
Most kolejowy składa się z trzech przęseł. Pierwsze z nich ma konstrukcję stalową, drugie przęsło jest właściwym mostem obrotowym zbudowanym z nitowanych dźwigarów blachownicowych opartych na pionowym filarze, stanowiącym oś obrotu. Obrót głównego wykonywany jest ręcznie za pomocą systemu kół zębatych i przekładni. W 2001 roku, podczas remontu zwodzonych mostów drogowych w Rybinie, most kolejowy pełnił rolę kładki dla pieszych i rowerów. Na moście zbudowano wtedy z drewna specjalną kładkę.

Most jest obecnie stale otwarty dla ruchu wodnego, natomiast zamykany tylko na czas przejazdu
pociągu. Ponieważ jednak most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja trochę trwa i czas zamknięcia mostu może wynosić nawet półtorej godziny.

Od 2012 roku na moście jest tablica, na której podane są godziny zamknięcia mostu dla ruchu wodnego. Czasem most jest zamykany poza podanymi godzinami, ze względu na przejazd pociągu dodatkowego. Nie należy się wtedy denerwować, tylko spokojnie poczekać na otwarcie mostu. Poza sezonem zdarza się, iż po przejeździe pociągu obsługa mostu nie otwiera mostu dla ruchu wodnego (gdyż ten jest wtedy znikomy). W takiej sytuacji musicie zawiadomić obsługę mostu o swoim przypłynięciu, używając rożka mgłowego, lub też udając się do "kantorka" obsługi mostu, na prawym brzegu. Jeśli most jest zamknięty - obsługa na pewno jest w pobliżu. Most, jak za dawnych czasów, otwierany i zamykany jest ręcznie, cała operacja może trwać nawet dwadzieścia minut. Warto obejrzeć ją z lądu, razem z przejazdem pociągu.

Most w Rybinie jest fragmentem Węzła Wodnego w Rybinie - klikamy tutaj.


Obrotowy most Żuławskiej Kolei Wąskotorowej jest pierwszym mostem na szlaku Szkarpawy gdy płyn iemy od Drewnicy. Na zdjęciu - most w końcowej fazie otwierania. Na horyzoncie zamknięty zwodzony most drogowy na Szkarpawie (w kolorze żółtym). Tuż przed nim na lewym brzegu - pomosty. Fot - Piotr Salecki.


Pociąg Żuławskiej Kolei Wąskotorowej przejeżdża przez most. Na stacji w Rybinie można rozpocząć klimatyczną podróż przez Żuławy. Fot - Piotr Salecki.


Most w stanie otwartym - fot. Piotr Salecki.


Północny filar wraz z kierownicami mostu - fot. Piotr Salecki


Południowy filar mostu, kładka komunikacyjna dla obsługi  - fot. Piotr Salecki.


Prześwit pod zamkniętym mostem wynosi 3,5 metra - fot. Piotr Salecki.


Film z operacji otwierania i zamykania mostu.


Dla miłośników kolei: przejażdżka wąskotorówką wraz z otwieraniem i zamykaniem mostu.

Wycieczka wąskotorową kolejką
Przy okazji warto zastanowić się nad zacumowaniem jachtu w Rybinie i udaniem się na wycieczkę pociagiem wąskotorowym z zawrotną prędkością 25 km na godzinę - do Nowego Dworu Gdańskiego lub na mierzeję do Stegny Gdańskiej, Prawego Brzegu Wisły lub Sztutowa. Do tego ostatniego możemy także dopłynąć z Rybiny szlakiem wodnym Wisły Królewieckiej, podczas gdy część załogi wybierze podróż "ciuchcią". Informacje i rozkład jazdy znajdziecie - tutaj



Zdjęcie lotnicze. Na pierwszym planie - obrotowy most kolejowy.  Dalej rzeka rozszerza się. Widzimy wyraźnie dwa mosty zwodzone - po lewej stronie niebieski (początek szlaku Wisły Królewieckiej), nieco po prawej a właściwie na wprost - żółty (szlak Szkarpawy). W zatoce, przed mostem na Szkarpawie  po prawej stronie - Stacja Pomp a za nią piękna żuławska rzeka,  Linawa, odcięta od szlaku przez ową przepompownię.

Piotr Salecki (sierpień 2010, aktualizacja maj 2015)

Odpowiedzi

nice dodany przez Anonim

Sposób wyświetlania odpowiedzi

Wybierz preferowany sposób wyświetlania odpowiedzi i kliknij "Zachowaj ustawienia", by wprowadzić zmiany.

Dodaj nową odpowiedź