Wisła Królewiecka - most zwodzony Sztutowo
Nogat to południowe ramię Pętli Żuławskiej
Tuga-Święta - najpiękniejszy szlak Pętli

Rybina - most zwodzony (Wisła Królewiecka/Szkarpawa)

Most zwodzony w Rybinie na Wiśle Królewieckiej
Został wybudowany w 1936 roku, jako konstrukcja żelbetowo-drewniana, z rozwiązaniami typowymi dla tego rodzaju mostów (przeciwwagą). Most, funkcjonujący w latach powojennych, został zamknięty dla ruchu wodnego w latach siedemdziesiątych, gdy wymagany był jego generalny remont. Ponieważ zbiegło się to w czasie z degradacją wielu szlaków wodnych w okolicy i coraz mniejszą rolą transportu wodnego (o turystach wodnych nikt wówczas nie myślał), most pozostawał nieczynny i nikt się tym specjalnie nie przejmował. Podobna historia spotkała kolejny most na Wiśle Królewieckiej, w Sztutowie.

Podczas mojego pierwszego rejsu tym szlakiem, w 1998 roku, zastanawiałem się, czy kiedykolwiek ta piękna rzeka odzyska status drogi wodnej, mosty zostaną odrestaurowane i uruchomione, tor wodny pogłębiony a linie wysokiego napięcia odpowiednio podniesione lub poprowadzone pod dnem rzeki. Przez wiele lat nic na to nie wskazywało, jednak w 2005 roku rozpoczęto rewitalizację szlaku. Na początku rzękę odmulono i pogłębiono w kilku miejscach szlaku w latach 2005-2006, remont mostów - zakończony w 2007 roku, podniesienie linii wysokiego napięcia - w 2008 roku Dopiero podniesienie linii wysokiego napięcia spowodowało faktyczne uruchomienie mostów zwodzonych, ustalenie stałych godzin ich pracy i powrót wodniaków na ten szlak. Do pełni szczęścia brakuje oznakowania podejścia od strony Zalewu Wiślanego i pogłębienia tamże toru wodnego.  N
iestety linie wysokiego napięcia w 2011 roku "obniżyły się" o 1-2 metry stawiając sens ich podnoszenia pod znakiem zapytania.


Most zwodzony w Rybinie to początek szlaku Wisły Królewieckiej - fot. P. Salecki

przed remontem około 1985 roku...
w trakcie remontu 2005-2006......i otwarty 2009 rok...
(klikamy na miniaturkę zdjęcia, lub podpis, aby je powiększyć) 


Start w Rybinie

Nasz rejs Wisłą Królewiecką rozpoczynamy od oczekiwania na otwarcie mostu zwodzonego (niebieskiego). Obecnie dogodna keja dla jachtów znajduje się przed drugim mostem zwodzonym (żółtym) na rzece Szkarpawie. Na cyplu rozgraniczającym rzeki ma powstać przystań z zapleczem dla żeglarzy. Na razie jest miejsce na ognisko i ohydne stare toalety [dopisek redakcji 2010: stare toalety rozebrano i postawiono budynek z zapleczem sanitarnym. Na razie nie wiadomo czy i w jakim zakresie będzie udostępniony wodniakom]. Możemy stąd podejść do sklepu i do obsługi obu mostów, która ma kantorek przy moście na Szkarpawie. Mosty od dwóch lat otwierane są naprzemiennie. W godzinach nieparzystych most na Szkarpawie, w godzinach parzystych most na Wiśle Królewieckiej [dopisek redakcji 2010: od 2010 roku most na Szakarpawie otwiera się w innych godzinach, zsynchronizowanych z otwarciem sąsiedniego mostu obrotowego kolei wąskotorowej. Godziny otwar ć dostosowane są do ruchu pociągów wąskotorowych]. 
Zestawienie godzin otwarć mostów, śluz, pochylni na całym szlaku od Gdańska do Iławy - tutaj.
W ogóle, cała Rybina to unikalny węzeł wodny - w naszym portalu opisujemy ją tutaj.

Możemy zacumować też wprost do brzegu na długim odcinku przed mostem zwodzonym na Wiśle Królewieckiej. Sympatyczna łączka prowadzi do dwóch sklepów spożywczych. Tutaj ma powstać przystań dla statków białej floty.


Jeszcze jedno zdjęcie mostu - tym razem w kierunku Szkarpawy - fot. P. Salecki

Początek szlaku - most zwodzony w Rybinie
Po otwarciu niebieskiego mostu zwodzonego w Rybinie wpływamy na szlak Wisły Królewieckiej. Tuż za mostem na lewym brzegu widać gospodarstwo, zwrócone "frontem do wody". Prowizoryczny slip, umocnione nabrzeża, jakieś małe pływadełka. Ale wszystko czyste, zadbane, co wyróżnia to miejsce z wielu na szlaku.



Tuż za mostem w Rybinie. Czy powstanie tu gospodarstwo agroturystyczne? - fot. P. Salecki


Rozwidlenie szlaków wodnych w Rybinie. Po lewej stronie powstanie nabrzeże dla statków pasażerskich i przystań. Na cyplu na wprost przystań żeglarska z pełną infrastrukturą dla żeglarzy - fot. P. Salecki

Piotr Salecki

Odpowiedzi

Dodaj nową odpowiedź